Glansbilleder af Geeti Amiri

Oprettet: 09.09.2017 - 01:22

Bog: "Glansbilleder " af Geeti Amiri

For tre år siden trådte dengang 24-årige Geeti Amiri ind på scenen, som pragteksemplet på en mønsterbryder.

Geeti Amiri
Lindhardt & Ringhof

Geeti Amiri (født 1989) er debattør, blogger og foredragsholder. Hun er født i Afghanistan som datter af en afghansk minister, der bl.a. har undervist på det prestigefyldte universitet Harvard i USA.

I 2016 debuterede Geeti Amiri som forfatter med bogen ”Glansbilleder”, der er en erindringsbog om forfatterens barndom og ungdom med fokus på tiden som flygtning i både Indien og Danmark, men i særdeleshed også om den splittelse mellem dansk og afghansk kultur, som er en del af forfatterens hverdag.

”Glansbilleder” er fortællingen om en pige, der fra en ganske ung alder tvinges til at forholde sig til mange svære situationer: faderens død da hun er barn, moderens accept af sin skæbne som underlegen i forhold til manden, den fysiske vold broderen udsætter hende for igennem flere år efter faderens død, splittelsen mellem den danske og den afghanske kultur og ønsket om en videregående uddannelse, der kolliderer med familiens ønske om, at hun skal giftes, have børn og være hjemmegående husmor.

”Glansbilleder” er både en erindringsbog, men sandelig også en bog om en ung kvindes udvikling fra forsvarsløst barn til en kvinde, der tidligt bliver klar over, at hun er nødt til at tage ansvar for sin egen tilværelse før mændene i hendes familie ender med at træffe alle afgørende beslutninger for hende.

Dette er også en bog om at være mønsterbryder og en bog om hvordan det er at vokse op i et tillukket miljø, der er fremmed for de fleste etniske danskere, der er vokset op i parcelhuskvarterer, hvor man har taget for givet, at man selv kan bestemme hvem man vil giftes med (hvis man da overhovedet vil giftes), hvilken uddannelse man vil tage eller hvor man bosætter sig henne.

Udover at være en erindringsbog er dette også en bog om integration, om kulturforskelle og om at forsøge at tilpasse sig omfattende forandringer.

”Glansbilleder” er en overbevisende og spændende bog at læse fordi den giver et indblik i hvordan det opleves, at komme til Danmark som flygtning. Det er på mange måder en rørende bog at læse og jeg kan næsten ikke forestille mig, hvor ensom en proces det må have været for forfatteren, at gøre oprør mod de patriarkalske familiemønstre, som forfatteren er vokset op under.

Dette er et stærkt og rystende vidnesbyrd fra et familieliv, der vil være fremmed for de fleste danskere – det er lige så skræmmende at læse bogen som det er lærerigt.

Denne anmelder synes der er tale om en særdeles overbevisende, vedkommende og velskrevet bog, som alle burde læse for at blive klogere – også selvom der er tale om en barsk bog, hvor der ikke er lagt fingre imellem.