Gift af Tove Ditlevsen

Oprettet: 05.03.2014 - 12:48

Bog: "Gift" af Tove Ditlevsen

Om Tove Ditlevsens (1917-76) liv gennem de tre første ægteskaber og om det stofmisbrug, som hun kom ind i, indtil hun igen blev i stand til at skrive.

Tove Ditlevsen
1997

Forfatteren Tove Ditlevsen udleverer sin afhængighed af mænd, stoffer og at skrive i en stærk sanselig fortælling.

Bogen udkom i 1971 og vakte forargelse over sin brug af privat stof. Det er en biografi, men i dag fremstår bogen som en biografisk roman, der bruger humoren i sin kyniske udlevering af forfatteren selv og alle andre.

Da bogen starter er den 23-årige Tove gift med den 30 år ældre litterat Viggo. Et ægteskab der fører hende fra arbejderklassen ind i det litterære miljø. Han opfordrer hende til at stifte Unge kunstneres klub, hvor hun møder ligesindede som Halfdan Rasmussen og Ester Nagel, der får stor betydning for Tove. Hun møder også Piet Hein, som fører hende ud af det trygge, men lidenskabsløse ægteskab. Hele livet har Tove længslen efter den umulige forening af en tryg borgerlig tilværelse med et frit liv.

Gift handler om ægteskabet som Tove oplever fire af, men Tove er også gift med sin skrift, og længslen efter at kunne skrive er en slags narkomani for hende. Rigtig narkoman bliver Tove, da hun på grund af en uønsket graviditet møder lægen Carl, der giver hende en indsprøjtning. Dermed får bogens titel en anden betydning, for Tove er afhængig fra allerførste skud, og vil give alt for at få stoffet igen.  ”Pethidin, tænker jeg, og navnet er som et fuglefløjt. Jeg beslutter aldrig at give slip på den mand, der kan skaffe mig en så ubeskrivelig, salig nydelse”.

Det er en voldsomt uhyggelig skildring af narkomani og en bog fyldt med smerte, men Tove Ditlevsen henfalder aldrig til det sentimentale.

Det er en af vores store klassikere, som varmt kan anbefales.