Ghost house 2.0 af Arne Dahl

Oprettet: 31.03.2010 - 11:24

Bog: "Ghost House 2.0" af Arne Dahl

Produceren af en TV-serie om spøgelsesramte huse forsvandt efter 12 afsnit, og under sin forberedelse af Ghost House 2.0 kommer den nye producer Mikaela på sporet af en mystisk historie i noget eft

Arne Dahl
Anders Johansen
Modtryk

Nyt fra Arne Dahl er næsten altid godt nyt. Også denne gang hvor spøgelserne får frit spil i en alt for kort gyserhistorie.

Jeg vil ikke påstå at jeg er ubetinget glad for den her nye trend med at udgive bøger i Troldepusformat og under 100 sider. Først var det Läckberg, så var det Marklund og nu er Arne Dahl også hoppet med på bølgen. Hans historie er så - modsat de andre hyggekrimier – et vaskeægte gys.

Man følger Mikaela , der får den utaknemmelige opgave at vende en synkende skude. I dette tilfælde er skuden et tv-program der har kørt over to sæsoner med dalende seertal. Programmet hedder Ghost House og går ud på at udforske såkaldte spøgelseshuse. Den tidligere vært er forsvundet fra jordens overflade og har efterladt en aldrig vist optagelse af et sidste spøgelseshus.
Mikaela har sine egne dæmoner at kæmpe med, men det afholder hende ikke fra at vandre dybere ind i mørket – og det skulle hun vist aldrig have gjort!

Det er en ikke helt ueffen lille gyserhistorie Arne Dahl har fået skruet sammen – den er hurtigt læst og ikke kun fordi den er så kort som den er. Den er effektiv og kan godt få pulsen op sine steder.

Men det er altså en lidt tam følelse at sidde med en bog som er læst på en halv time. Jeg kunne godt have ønsket mig at der havde været en samling af gyserhistorier – gerne af samme forfatter og evt. med en rød tråd igennem, så man følte at man havde fået noget for pengene. Eller at den i det mindste havde været del af en gyserantologi. Men gyset fungerer, så jeg vil bare se frem til at Arne Dahl skriver en gyserroman og allerhelst med masser af spøgelser. Uha, det kunne være godt!