Gaven til paven af Nils J. A. Schou

Nils J. A. Schou
1999
Tiderne Skifter

Lån bogen på

I "Gaven til paven" bliver læseren præsenteret for en mylder af kendte og mindre kendte personer der har en eller anden tilknytning til byen Rom. Vi møder først Silva, en ung dansk digter der befinder sig i Rom som rejseguide. Her møder han digteren Dante Alighieri, der bor midt i Rom, sammen med sin Beatrice, og deres to børn Aida og Alberto. Dante plejer at skrive kærlighedsdigte til Beatrice, men har fået skriveblokering og vil gerne have Silva til at hjælpe sig. Silva har ikke andre ting der trækker, så han indvilliger, og bliver en slags hushjælp og tjener for Dante. Silva møder sammen med Dante, bl.a. H.C. Andersen, Ibsen og Fellini. Vi følger også to andre kendte herrers færd rundt i Rom. Gud og Djævelen er også i Rom, og deres færden rundt i byen går ikke helt stille for sig. Gud vil nemlig ikke bruge sine egenskaber for at forsøde tilværelsen, imens Djævelen godt kunne tænke sig lidt luksus nu han er nede på jorden, så det skændes de meget om. Som bogens titel siger, så er der en gave i vente til paven. Paven går rundt med en hikke han ikke kan komme af med, og han har derfor bedt til de højere magter om hjælp. Både Silva, Gud og Djævelen har en brik med i spillet for at hjælpe ham.
En sjov bog, med en masse små fortællinger indbygget, hvoraf mange viser sig at have en sammenhæng.

Tiderne Skifter, 1999 - 233 sider

Andreas Kommode - 10. april 2000