Garnethill af Denise Mina

Oprettet: 02.09.2002 - 08:00

Bog: "Garnethill" af Denise Mina

Kriminalroman. Unge Maureen O'Donnell vågner op og finder sin elsker, en psykiater fra det hospital i Glasgow hvor hun selv er blevet behandlet, myrdet i hendes lejlighed. Mistanken rettes mod den psykisk ustabile Maureen, men hun tager mod alle odds sagen i egen hånd

Denise Mina
2002
Århus : Klim

Lån bogen på

Dette er den 1. del af en serie af en ung, skotsk krimiforfatterinde. Handlingen udspiller sig i Glasgow, og hovedpersonen Maureen er en den slags heltinder, som gør det noget vanskeligt for sig selv.

Hun vågner op efter en ordentlig druktur og finder sin kæreste død med  overskåret hals på køkkenstolen og er ikke helt sikker på, at det ikke er hende selv, der er morderen. Forhistorien om Maureen rulles op sideløbende med hovedpersonens forsøg på at finde frem til sandheden om mordet, og den rummer faderens seksuelle overgreb og indlæggelse på psykiatrisk hospital.

Miljøet i Glasgow skildres i en rå, realistisk stil med megen humor og overraskende pointer. Maureen og veninden Leslies fælles kamp for at opretholde en tilværelse, omgivet af ordensmagtens, i deres øjne, manglende vilje til, at retfærdigheden sker fyldest, og af familemedlemmer på kant med loven og samfundet, får intrigen til på spændende vis at skildre det skotske samfund på godt og ondt, samtidig med at spændingen bygges op.

Det er en af de bedste nyere krimier, jeg har læst. Ian Rankins Rebus-krimier fra Edinburgh ligger tæt på, men den forfriskende kvindelige hovedperson giver "Garnethill" et ekstra plus. Denise Mina skulle være i gang med den fjerde O'Donnell krimi. Så der er noget at glæde sig til.

Oversat af Klavs Brøndum. Klim, 2002. 358 sider. Kr. 298,-