Gargoilen: Stendragen af Andrew Davidson

Oprettet: 11.05.2009 - 12:58

Bog: "Gargoilen: stendragen" af Andrew Davidson

En smuk mandlig pornostjerne overlever med nød og næppe en bilulykke og bliver slemt forbrændt. På hospitalet får han besøg af en kvinde, som hævder, at de var kærester i middelalderen i Tyskland.

Andrew Davidson
Anne Mette Poulsen
Jentas

Aldeles uimodståelig og forrygende flot debutroman om liv og død, reinkarnation og den altoverskyggende kærlighed. Bogen er allerede ved at få kultstatus i udlandet.

En mand ligger på hospitalet efter en voldsom bilulykke (Hans navn røbes aldrig). Han har alvorlige forbrændinger over det meste af kroppen, og i lang tid svæver han mellem liv og død. Han kommer sig dog langsomt men har kun uendelig smerte, vansiring og pinsefulde behandlinger at se frem til - alt sammen noget han vælger at udstå for at kunne blive rask nok til at tage sit liv.

Men så dukker en mystisk kvinde op på hans stue. Hun hedder Marianne Engel, arbejder med noget så usædvanligt som at lave gargoil-figurer i sten, og er ligeledes patient på hospitalet – indlagt med en diagnose omkring maniodepressiv og skizofren. Hun er overbevist om, at hun som nonne på et tysk kloster i 1300-tallet ligeledes har plejet ham for brandsår. Langsomt men sikkert bringer hun livsmodet tilbage hos manden, og da han omsider udskrives, flytter han med hende hjem.

Samtidig med skildringen af deres liv i middelalderen og deres liv i nutiden, hvor Mariannes hektiske arbejde med at skabe sine figurer mere og mere påvirker deres forhold, fortæller bogen en række fabler om ulykkelig kærlighed fra Italien, Japan, England og Island.

Disse historier og mandens kærlighed til Marianne bringer både kærlighed og lykke tilbage i hans liv.

Dette er simpelthen en helt fantastisk bog, og jeg kan ikke anbefale den nok.

Først og fremmest er den godt skrevet, f.eks. starter sproget med at være barskt og voldsomt afspejlende mandens karakter og natur, men efterhånden som han ændrer sind, så ændrer sproget sig også.

Dertil kommer, at det er en ualmindeligt vedkommende historie med nogle uhyre interessante personer.
Kompositorisk gør forfatteren sit stof spændende og afvekslende ved at mikse fortiden og nutiden, og knebet med at lade flere historier væve sig ind i de to hovedhistorier fungerer særdeles overbevisende.

Det der dog løfter bogen op i sin helt egen særlig klasse, er alle de mange litterære henvisninger, symboler, fortolkninger m.m. Kendte man f.eks. ikke noget til Dantes 'Guddommelige komedie' (”Inferno”), så giver bogen en særdeles levende beskrivelse, idet hovedpersonen så at sige kommer på en rejse gennem alle Dantes helveder.

Som sagt, læs den!