Galgetræet af Andrew Taylor

Oprettet: 01.09.1999 - 08:00

Bog: "Galgetræet" af Andrew Taylor

Kriminalroman. En mand bliver fundet hængt i nærheden af den gamle markedsby Lydmouth. Kriminalassistent Thornhill sættes på sagen, og samtidig opdager en kvindelig journalist, at der er foregået mystiske ting på den skole, hvor den døde underviste

Andrew Taylor
1999
Århus : Klim

Hvis man hører til dem, der godt kan lide en rigtig engelsk krimi i stil med Colin Dexters Morse serie og serien om Adam Dalgliesh af P.D. James, er Galgetræet lige sagen.

Historien foregår lige efter Anden Verdenskrig i den lille engelske by Lydmouth. Kriminalassistent Thornhill får til opgave at tage sig af sagen om en lokal kostskolelærers selvmord. Læreren har tilsyneladende hængt sig, bortset fra, at da han hængte sig i galgetræet, var det anden gang han blev kvalt.

Thornhill har et lidt anstrengt forhold til sin kone og er hemmeligt forelsket i den kvindelige førstejournalist, Jill Francis. Mens Thornhill prøver at trænge tilbunds i mysteriet, bliver Jill Francis (lidt for) gode venner med rektorparret på skolen og deres karismatiske gæst, som er en kendt Hollywood skuespiller.

Det er en velskrevet og meget spændende bog, hvor det engelske kolde og våde landskab folder sig ud i stemningen af efterkrigstid og et England med stramme normer. Samtidig er personbeskrivelser og plot helt på niveau med de mere nutidige engelske opklaringskrimier med detektiverne Morse, Frost, Dalgliesh og Wexford.

Klim, 1999. 303 sider.

BogWeb - 1. september 1999