Gale kvinder af Gabriela Mistral

Oprettet: 28.04.2016 - 12:04

Bog: "Gale kvinder" af Gabriela Mistral

I digtenes passionerede og visionære billedsprog tematiseres den kvindelige livsverden som tæt forbundet med tilværelsens store eksistentialer som skabelse, natur, fødsel og død.

Gabriela Mistral
Malene Boeck Thorborg
Sohn

Af årsager, der står hen i det uvisse findes der ikke ret mange anmeldelser af sydamerikanske (eller andre spansksprogede) forfatteres værker her på dette ellers udmærkede bogsite.

Det er en skam, for der er nok mange læsere, der har snydt sig selv for mange fremragende læseoplevelser ved kun at holde sig til forfattere som Isabel Allende, Gabriel García Márquez eller Borges.

Den chilenske forfatter Gabriela Mistral modtog Nobelprisen i litteratur i 1945, og især efter forfatterens død i 1957 blev hendes værker populære i såvel hjemlandet som i resten af verden. Måske bortset fra her i Danmark, hvor forlagene af uforklarlige grunde ikke har valgt at fokusere særlig meget på lige denne forfatters digte.

”Gale kvinder” er en af Gabriela Mistrals digtsamlinger, og på trods af, at digtene er vanskeligt tilgængelige på grund af et til tider tungt sprog, og det kan ikke afvises at forfatterens egne indre modsigelser og paradokser nok også har haft en vis indflydelse på digtene.

Digtene i ”Gale kvinder” handler om kærlighed, sorg, ensomhed og død, savn og smerte, hvilket jeg ofte finder er emner, som kvinder vælger at skrive om når der køres digte ned på skrivemaskinens papir. Digtene kredser f.eks. om Gabriela Mistrals sorg over at hun aldrig nåede at få børn (måske fordi der gik påholdende rygter om, at forfatteren havde en ”afvigende” seksualitet og måske var lesbisk), men hun skriver også naturens rigdom i hendes barndoms Elqui-dal, der ligger for foden af Andesbjergene.

Gabriela Mistral var en stor forfatter, hvis værker gør indtryk på enhver læser, der læser hendes digte.

Selvom digtene er forfinede er de også, som tidligere nævnt, svært tilgængelige, og det tæller noget ned i min bedømmelse af digtene. Læseren skal virkelig koncentrere sig, analysere og tænke over den bagvedliggende mening med digtene, men det ændrer ikke ved det faktum, at Gabriela Mistral kunne skrive og at hun (i min optik) er en overset forfatter, som jeg godt kunne unde mere opmærksomhed og dermed flere læsere.

Tre stjerner for en fin og solid digtsamling, der dog også kræver tid, opmærksomhed og koncentration ud over det sædvanlige.