Gabriels gave af Hanif Kureishi

Oprettet: 01.12.2001 - 09:00

Bog: "Gabriels gave" af Hanif Kureishi

Humoristisk skildring af den 15-årige Gabriels forvirrede tilværelse i en multietnisk londonforstad, hvor forældrene, et par afdankede hippier, er gået fra hinanden, og Gabriel må klare tilværelsen

Hanif Kureishi
2001

En anbefaling af Hanif Kureishis forfatterskab med udgangspunkt i "Gabriels gave."

anbefalet af Jan Holmquist, Bibliotekerne i Søllerød

Lån bogen på Bibliotek.dk

Da jeg så, at månedens romanNet-tema blev efterårets bøger, var jeg ikke sen til at vælge den nye bog af en forfatter, jeg holder meget af - den britiske forfatter Hanif Kureishi. Men jeg må indrømme, at jeg for første gang, ved læsning af en af hans bøger, er blevet skuffet.
"Gabriels gave" er en lille roman, hvor især humoren er værd at fremhæve.
Den 15 årige, men voksne, Gabriel har et stort kunstnerisk talent og kan kommunikere med sin afdøde tvillingebror.
Hans mor har netop smidt hans far på porten, og vi følger Gabriel som delebarn i nutidens London.
Forældrene er fra hippiegenerationen, og levede på et tidspunkt i periferien af jetsettet.
Gabriels far Rex var guitarist for den kendte Lester Jones (et tydeligt portræt af David Bowie), men måtte stoppe karrieren, da han brækkede benet under en koncert!
Ved et møde med Lester får Gabriel lejlighed til at vise ham sine tegninger, og Lester forærer ham et billede samt troen på sine egne talenter.
Gabriels udvikling som kunstner, og hans projekt med at få forældrene til at finde sammen igen er hovedlinierne i fortællingen. Samtidig kæmper moderen for at starte et nyt liv, og faderen imod total forsumpelse.

Temaet med at sætte fokus på børn af hippiegenerationen er interessant.
Problemet er, at bogen ikke er noget særligt At man ikke rigtig kommer dybt nok ned og (set i lyset af Kureishis andre og alle langt bedre bøger) faktisk er en ligegyldig parentes i et ellers stort samtidigt forfatterskab.
Personerne er overfladiske, og Gabriel er næsten for god til det hele.

"En forstadsbuddha" er en bog, der fint skildrer en ung mands forsøg på at bryde ud af en multietnisk forstad til London.
Kureshi sætter indvandrernes problemer i det klassebevidste England i 70´erne på dagsordenen, og det i en vedkommende og sprogligt sprudlende fortælling.

"Intimitet" er min egen yndlingsbog fra Kureishis hånd.
En fremragende skildring af et smerteligt brud, et af forfatterens hovedtemaer, hvor hovedpersonen inddrager os i sine overvejelser den søvnløse nat, før han forlader sin kone og sine to børn.
Det er beskrevet på en måde, der kryber ind under huden - og det er god litteratur, der undersøger motiver for at bryde ud af et parforhold.
Der er stor menneskelig indsigt, - en bog man bliver klog af, hvis man har elsket… og hvem har ikke det?

Som det fremgår af ovenstående, kan jeg på det varmeste anbefale Hanif Kureishis forfatterskab. Men konklusionen på denne anbefaling må være: start med en anden titel en "Gabriels gave".

Links

Forfatterense hjemmeside, hvor du blandt andet kan læse noveller og essays af Kureishi og se nyheder om udgivelser, filmprojekter m.m.

Titler af Hanif Kureishi - på dansk.

Kureishi, Hanif
Gabriels gave. Gyldendal, 2001. 222 sider.

Kureishi, Hanif
Midnat hele dagen. Gyldendal, 2001.184 sider.

Kureishi, Hanif
Intimitet. Gyldendal, 1998. 122 sider.

Kureishi, Hanif
Kærlighed i en kold tid. Gyldendal, 1997. 236 sider.

Kureishi, Hanif
Det sorte album . Gyldendal, 1995. 324 sider.

Kureishi, Hanif
En forstadsbuddha. Samleren, 1990. 322 sider.

Hanif Kureishi har skrevet flere teaterstykker og filmmanuskripter blandt andre til filmene "Mit smukke vakseri" og "Sammy og Rosie gør det"

Hanif Kureishi: Gabriels gave ; oversat af Mich Vraa. Gyldendal, 2001. 223 sider

Relaterede links:

Romannet - 1. december 2001