Fyrmesterens datter af Ann Rosman

Oprettet: 14.06.2010 - 11:22

Bog: "Fyrmesterens datter" af Ann Rosman

Krimi - Et lig indemuret for ca 45 år siden findes i et fyr på en skærgårdsø ud for Marstrand, og kriminalassistent Karin Adler må i sin efterforskning arbejde i forskellige retninger både i fortid

Ann Rosman
Rikke Toft Kleemann
Punktum

Selv om fortidens synder forsøges skjult i et hemmeligt rum, kommer de for en dag i denne svenske debut.

”Alles øjne var fæstnet på fyrets lanterne i spændt venten på, at lyset skulle tændes…..Så fejede det første hvide blink  hen over horisonten og der blev udbragt et firfoldigt leve og en skål for Pater Noster, inden den til dagen specielt inviterede Sven-Bertil Taube sang sin fars Inbjudan til Bohuslän”

Her er stemning af svensk skærgård, smukke øer, barske klippeskær, af solnedgange, viser og saltvand, men også en stemning af had, fortrængninger og forsøg på at dække over hændelser i fortiden.

Fyrtårnet, Pater Noster, på den lille ø Hamneskär ud for Marstrand er ved at blive sat i stand. Polske arbejdere er i gang med at reparere en stenvæg i det gamle forrådshus, da den pludselig styrter sammen, og bag muren finder de en død mand.  Selv om kroppen er velbevaret er det tydeligt, at han har ligget der længe, så arbejdslederen beslutter sig for at mure væggen op igen og i første omgang tie stille om fundet, og de polske arbejdere bliver sendt hjem med seks ekstra månedslønninger. Men de synes det er forkert, og de kontakter politiet i Göteborg.

I starten har Karin Adler, som er kriminalassistent i Drabsafdelingen i Göteborg, ikke meget at gå efter. En liste over forsvundne personer og en vielsesring med to navne indgraveret og to datoer i 1962 og 1963. Men efterhånden som Karin kommer tættere på både fortidens og nutidens personer, som har tilknytning til Hamneskär, bliver der flere og flere spørgsmål. Er der en forbindelse til hændelser i Sverige under anden verdenskrig? Hvorfor lyver præsten? Hvad er der med den sørgelige kærlighedshistorie mellem Elin og Arvid, og hvorfor bliver den tyske dykker Markus slået ihjel?

Nutidens historie bliver kædet sammen med hændelser i 1962-1963, og efterhånden falder de mange puslespilsbrikker på plads. Jeg synes, der er lovende takter i romanen, men samtidig synes jeg også, at der er mange personer og mange forskellige forbindelser, som man som læser skal have styr på.

'Fyrmesterens datter' er første bind i en serie med Karin Adler som hovedperson.