Fugle flyver hjem af Ole Henrik Laub

Oprettet: 20.02.2006 - 13:05

Bog: "Fugle flyver hjem" af Ole Henrik Laub

Adam er tredje led i familien Stork - Moderen dør tidligt, så hans venskab med den dominerende Hilding fylder meget - En tendens til problemer følger livet igennem Adam, især i kvindebekendtskabern

Ole Henrik Laub
2005
Hovedland

Glimrende slægtsroman om Adam Storks unge år i Århus, hvor forfatterdrømmene går hånd i hånd med håbet om den skønne Anette.

Som en fugl, der leder efter mage, kredser Adam Stork rundt i efterkrigstidens Århus på jagt efter sit kald i livet og den eneste ene. Men himlen er ikke kun blå i Ole Henrik Laubs fantastiske slægtsroman. Der er også skyer på himlen og andre fugle, som leder efter bytte.

Hilding hedder Adams barndomskammerat. Og det er med vilje, at jeg ikke skriver bedste barndomskammerat, selv om Adam betegner ham som sådan. For han er da godt nok et mærkeligt barn, og senere ung mand, ham, Hilding. Magen til usympatisk fyr har jeg da sjældent læst om.

Men Adam og Hilding føres sammen i et slags skæbnefællesskab.

Den rigtige betegnelse for bogen er vel en slægtsroman. Vi hører om familien Stork og deres liv i forstaden Åbyhøj, hvor krigens nøjsomhed er begyndt at blive afløst af en stigende velstand og øgede muligheder.

Men jeg synes først og fremmest, at bogen er historien om Adam og Hilding, og deres forskellige indgange til livet. Begge vil gerne skrive litteratur, men på hver sin måde.

Hilding er kynikeren, som brænder sit lys i begge ender. Her er der fart på. Livet leves i overhalingsbanen i selskab med hastigt skiftende kvinder. At nogle af dem så egentligt tilhører Adam på en eller anden måde, er mindre vigtigt.

Adam er den mere tænksomme type, som tager et skridt ad gangen og tror på den store kærlighed med den rette kvinde.

En god, læseværdig, indsigtsfuld bog og et tankevækkende, nostalgisk bekendtskab med Århus og Viborg.

"Fugle flyver hjem" er en selvstændig fortsættelse af "Alle himlens farver" som udkom i 2003.

Hovedland, 2005. 502 sider. Kr 229,-