Frøken Dissings blafrende sommerskørt af Thøger Jensen

Oprettet: 08.11.2010 - 14:07

Bog: "Frøken Dissings blafrende sommerskørt" af Thøger Jensen

I korte punktnedslag og med indskudte historier fortælles om gamle Margrethe, der står til søs med sit postbud fra Limfjorden til Sveriges østkyst

Thøger Jensen

Så til søs! Thøger Jensen har begået en underskøn sømandsroman om Margrethe og Posten, der står til søs i en fiskekutter, der sejler på rabarbersaft. Der er sus i både skørter og sejl.

Når jeg bliver gammel, vil jeg være ligesom Margrethe, hovedpersonen i Thøger Jensens såkaldte sømandsroman med den yndige titel ’Frøken Dissings blafrende sommerskørt’. Og denne fuldstændig uimodståelige titel var netop min indgang til bogen… for hvem ved deres sanser fulde brug, vil undlade at læse en bog med så appetitlig en titel?! Man kan da kun glæde sig til at finde ud af, hvad der gemmer sig under det skørt - undskyld, jeg mener selvfølgelig ”den titel”.

Margrethe er en ældre dame. Hun har rollator og stok, når terrænet kræver det. Hun får bragt pensionistmad, og hun falder engang imellem. Og hun kan så småt finde på at gøre sig tanker om, om hun mon stadig er her til næste vinter. Men trods det – eller på grund af det? – er hun usædvanlig livsduelig, snarrådig og optimistisk. Og så er hun gode venner med Posten.

Posten lyder dette navn så længe, han er det – altså post. Da Margrethe arver en fiskekutter fra sin første mand, bliver Posten nemlig til Edward, som altså er hans borgerlige navn. Og så stikker de to ellers til søs! Op gennem Limfjorden går det for det bedagede par, hvis tilgang til tilværelsen er misundelsesværdig.

Margrethe og Posten lever i nuet, og da de kommer til en café, hvor der står et klaver og keder sig, vil Posten spille for Margrethe. Desværre er det sådan, at klaveret kun må bruges om søndagen i timen mellem fjorten og femten, og denne lille episode bliver dermed ret sigende: De to vil have noget ud af livet, mens det er her og ikke vente til på søndag!

Romanen består af små, korte kapitler, der hver især er en lille, afrundet historie, og den form klæder virkelig Margrethe så fint. Med få og præcise midler bliver hun levendegjort, og det er meget fornemt af Thøger Jensen, at han kan få stor en fortælling til at fylde så lidt – uden at det bliver hverken minimalistisk eller skrabet.

Margrethe går frisk over Limfjordens vande, og du kan trygt stige om bord – der er lovet god vind og ditto underholdning.

Tilføj kommentar

Deltag i debatten.