Frejas tårer af Søren Lyngbye

Oprettet: 02.04.2007 - 12:06

Bog: "Frejas tårer" af Søren Lyngbye

Ved en udgravning får rigsantikvaren kaldt Loke og Freja frem fra den nordiske mytologi til nutidens Århus -  Og så kommer der ellers gang i alle mulige groteske gavtyvestreger ...

Søren Lyngbye
2001
Højbjerg : Hovedland

En Århus-historie eller: her kaldes byen for Aros. Hvad sker der for ulykker, når asaguderne ved et uheld påkaldes, og Loke sammen med kærlighedsgudinden Freja dukker op i nutidens Århus og sætter byen på den anden ende?

Anbefalet af bibliotekar Kirsten Skovgaard Hansen, Allerød Bibliotek

Torvet i Aros skal omlægges, og arkæologerne har fået chancen for at grave efter fortiden.

Tidsfristen for udgravning  er ved at udløbe, da rigsantikvaren en mørk nat finder både en imponerende guldring og Lokestenen med ndbyggede forbandelser, ivrigt hjulpet af en overnaturligt stor, sort hund. Mystisk!

Det kan kun gå galt, og ved et seminar, hvor tingene skal præsenteres for oldtidsforskere, forsvinder ringen  dramatisk i et lyn, som også rammer rigsantikvaren.

Umiddelbart efter dukker Loke og Freja op på gågaden iført afstikkende gudeoutfit. Så første sted for deres udfoldelser finder naturligvis sted i Magasin. De bliver ekviperede i fin stil og vækker nogen undren, da de fortæller lidt om deres baggrund og kun kan betale i guld. Så Loke må udfolde sin skuespillerevne, og desværre ender stormagasinet med et pænt tab af kontanter.

Så går det slag i slag. Oppustede politikere, småsvindlere, fodboldklubben, Loke er overalt, og mange kommer til skade. En af politikerne udstilles på en kunstudstilling med talende hoved indstøbt i plastik, resten af kroppen befinder sig et andet sted. Freja starter sit helt eget politiske parti, kærlighedspartiet, og sådan sker der rigtig meget i byen.

Romanen er en blanding af gavtyveroman, sædeskildring, politisk satire og en lille smule kærlighed, i dette regi møder vi en af de få tiltalende personer, der holder lidt sammen på historien, nemlig en skuespillerinde og enlig mor.

Forfatteren har sat sig godt ind i historierne fra den nordiske mytologi, og nogle af de ting, der sker i romanen, er i virkeligheden mytologiske gendigtninger i moderne udgave, henlagt til Århus.

Romanen holder ikke helt til turbulensen; det er ikke den store litteratur, men rimeligt underholdende.

Måske kunne en Århusbeboer have nydt satiren lidt bedre?

Søren Lyngbye: Frejas tårer. Hovedland, 2001. 365 sider

Lån bogen på Bibliotek.dk