Fortællinger og Efterladte fortællinger af Franz Kafka

Bog: "Fortællinger 1-2" af Franz Kafka

Fortællinger og Efterladte fortællinger

Franz Kafka
Isak Winkel Holm, Villy Sørensen og Per Øhrgaard

Forrygende Kafka i nyt udstyr; flot nyudgivelse af Kafkas samlede fortællinger viser, at forfatterskabet stadig er vedkommende og aktuelt.

Franz Kafka, tysksproget forfatter af jødisk afstamning, født 1883 i Prag og som døde kun 40 år gammel af tuberkulose, efterlod sig et gigantisk litterært eftermæle i form af romaner  samt diverse fortællinger og tekstfragmenter. Sidstnævnte er nu genudgivet i et flot dobbelt bind indeholdende udgivne såvel som posthumt udgivne fortællinger.

Bindene er udstyret med fremragende forord samt kronologiske udgivelses- og tilblivelsesoversigter. Disse giver et anvendeligt overblik over forfatterskabet.
Udgivelsen deler sig som før nævnt i to bind. "Fortællinger" udgør den del af teksterne som Kafka selv offentliggjorde i sin levetid, mens andet bind "Efterladte fortællinger" præsenterer tekster og tekstfragmenter som først udkom efter forfatterens død.

Det er dog uens læsning - specielt "Efterladte fortællinger" indeholder mange uafsluttede tekster, der mere underbygger teksterne i første bind, end føjer nyt til. Tilgangen til Franz Kafka i dag bør være anderledes fri og med en mere menneskelig og social dimension i tolkningen af teksterne. Det ordfattige og gentagne sprogbrug understreger stadig Kafkas baggrund som jurist og som fremmed-og mistænkeliggjort i datidens Prag. I dag ville Kafka dog ikke være i en absurd situation og skal derfor heller ikke læses som værende "kafkask".
Franz Kafka viser således at hans fortællinger tåler tidens tand og kan genlæses og genfortolkes i nye tider og rammer.

Redaktøren Isak Winkel Holm skulle efter sigende (heldigvis) være på vej med en bog om Kafka, som dermed kan uddybe de fremragende forord til de to bind Kafka-fortællinger.

Oversat af Isak Winkel Holm, Villy Sørensen og Per Øhrgaard. Gyldendal, 2008. 267 sider, 419 sider.
sider.