Fortæl mig tre ting af Julie Buxbaum(2017)

Oprettet: 24.05.2017 - 19:31

Fortæl mig tre ting af Julie Buxbaum, udkom hor Turbine Forlaget d. 22. maj 2017.

Tre ting om min læseoplevelse:

1)Jeg kunne rigtig godt lide hovedpersonen Jessie, hun oplever nogle meget ubehagelige ting, men samtidig så vokser hun og finder en indre styrke og selvtillid.(Hun minder lidt om mig i den alder.)

2)Bogen er nem at gå til, med gode og sjove afsnit og der er plads til et grin eller to undervejs. Samtidig med at jeg fik en god føling med karakterernes personligheder.

3)Jeg er vild med den dialog som Jessie har via mail og sms med bl.a. den hemmelighedsfulde S/N. Det giver historien et ekstra lag og jeg bliver bragt tilbage til min egen ungdom, hvor der blev skrevet med den første store kærlighed. Det gav en rar og varm klump i brystet og jeg havde slet ikke lyst til at bogen skulle slutte.

Bogen handler om den 16årige Jessie, der efter sin mors død, bliver kastet hovedkuls ud i at flytte fra Chicago til L.A. hvor faren har fundet en ny kone Rachel. Rachel, der har mistet sin mand, har sønnen Theo der går på en præstigefuld privatskole, hvor Jessie også skal gå på.

Jessie er denne her alminelige pige, som allerhelst var blevet i Chicago, hvor hun havde en god veninde og hvor hun var fri for at blive mobbet. Men Jessie får en hård og ensom start i L.A. , og bliver hjulpet på vej af en uventet og anonym kant. Hun modtager en mail fra Somebody/Nobody, der påstår at være en dreng på hendes skole, som vil være hendes åndelige vejleder og guide igennem skolens mange faldgruber. Jessie ender med at tage imod hjælpen og de gode råd fra S/N som viser sig slet ikke at være så tossede igen og denne skriftlige kontakt begynder at udvikle sig til mere end som så.

Samtidig følger vi Jessies udvikling fra at være den stille, usikre pige, til at blive den stærke og selvsikre unge kvinde, der vækker interesse hos de mere populære drenge.

Men livet i L.A. er langt fra problemfrit og Jessie savner kontakten med sin far og savnet til moren fylder mere hos dem begge, end de lige går og aner....

Fortæl mig tre ting er endnu en vellykket YA bog, der tager emner som venskab, forelskelse, mobning, identitetskrise og tabet af en forældre, op og gør det både spiseligt og humoristisk.

Jeg kan anbefale den til både unge og voksne i alderen 15+, som trænger til en hjertevarm kærlighedshistorie, som er nem at gå til og som samtidig tager nogle alvorlige emner op uden det bliver for selvmedlidende.