Fortabte piger af George D. Shuman

Oprettet: 13.09.2010 - 10:28

Bog: "Fortabte piger" af George D. Shuman

Den gennemkorrupte leder af Haïtis hemmelige politi er involveret i at skaffe kvinder til bordelindustrien i Sydamerika - Den clairvoyante efterforskningsassistent, Sherry Moore,

George D. Shuman
Per Vadmand
Jentas

Velskrevet krimi om synske Sherry Moore, som denne gang involveres i en sag om kvindehandel.

Da en bjergbestigning ender i tragedie, bliver Sherry Moore tilkaldt. Sherry er blind, men når hun rører et lig, kan hun se den afdødes sidste minder. Den evne har politiet ofte udnyttet, når der har været tale om forbrydelser, og nu bliver Sherry tilkaldt, fordi man håber på, at der stadig kan være overlevende. Det er der, men Sherrys syn viser også noget helt andet, nemlig en borg i en jungle hvor en række unge kvinder tilsyneladende holdes fanget.

George D. Shuman har indtil videre skrevet tre bøger om den synske Sherry Moore, og historierne bliver bare bedre og bedre. I ’Fortabte piger’ tager han fat på emnet kvindehandel, og det er en grum verden, han ruller op for læseren:

”Der var intet sofistikeret ved handel med mennesker. Faktisk var der noget primitivt og groft ved det hele, noget, der fik Aleksandra til at tænke på kvæg. Kvæg endte ikke som søndagssteg i hænderne på sterile mænd i stivnede, hvide kitler. Kvæg stod i deres eget lort og ventede på at blive gjort bevidstløse med en stålstang skudt ind i deres hjerne, så de kunne blive hængt op i benene og forbløde til døde. Det handlede en hel del mere om indvolde og mænd i gummitøj end om grønne enge og sterile delikatessediske. Høsten af mennesker var meget mere som det.”

’Fortabte piger’ er en virkelig grum historie, og Shuman lægger ikke fingrene imellem, når han beskriver kvindernes opdragelse til sexslaver.

Flere danske forfattere har også beskæftiget sig med emnet, bl.a. Sara Blædel i ’Aldrig mere fri’, og hver gang jeg læser om trafficking, undrer jeg mig over de mænd, som forestiller sig, at unge udenlandske piger frivilligt vælger at leve deres liv som prostituerede i Danmark. Efter min mening er der ingen undskyldning for at udnytte dem, og det er disse ganske almindelige mænd, som er med til at opretholde denne grusomme handel.

Mod slutningen synes jeg nok, Shuman kommer lidt let om ved det, men generelt er her tale om en velskrevet krimi om et emne, som man ikke har lyst til at se, men som det er nødvendigt at skride ind imod.