Forfatteren forsvinder ind i sin roman af Jens-Martin Eriksen

Oprettet: 19.12.2005 - 13:05

Bog: "Forfatteren forsvinder ind i sin roman" af Jens-Martin Eriksen

Eksperimenterende roman, hvor hovedpersonen gennemlever forskellige variationer af handlingen i Postbudet ringer altid to gange, inden det lykkes for ham at bytte plads med forfatteren og få hævn.<

Jens-Martin Eriksen
2005

Hvordan undslipper man sin skæbne? Kan man blive ved med at flygte fra sig selv?

Denne metaroman svarer på nogen af disse spørgsmål på en uventet måde. Romanen tager sit udgangspunkt i en mørk og stormfuld nat. Dette er et tilbagevendende tema i romanen, hvor hovedpersonen Frank Morris hele tiden dukker op et nyt sted og forsøger at undslippe sin skæbne.

Det er ofte ved havet han dukker op ved en ny kyst. Alligevel undrer han sig over, at han hver gang har lommerne fyldt med sand. Han ved godt, at han lever på lånt tid. Han møder flere specielle kvinder gennem romanen. Han forelsker sig, afliver deres mænd og skynder sig at komme videre. Involverer sig ikke helt med disse kvinder; kærligheden forpligter, og han er hele tiden på vej fremad.

Fremadskridende handling med meget fokus på manuskriptet og dets rolle. Frank Morris dør og genopstår. Livet går i ring, og han har svært ved at skelne mellem fantasi og virkelighed. Lever altså i en uvirkelig verden. De samme personer bliver ved med at vende tilbage i hans fantasier. Jagten efter friheden er også konstant, og den samme historie fortælles igen og igen. Men hver gang fra et nyt perspektiv. Drømme revideres løbende – kan han leve op til sit manuskript?

Frank Morris føler sig forfulgt af sine kunder og alt det affald, der flyder omkring hans kontor. Tager nervepiller og samarin konstant for at glemme, hvor frustreret han er.

Symbolfyldt roman, som også rummer meget fantasifulde navne f.eks. Snodgrass. Lenny Tristano. Bureauet for forsvundne kroppe. Ekskonen Gloria kontakter ham gennem Kirkelige efterretningers agent.

Man fornemmer en kærlighed til det danske sprog. Romanen er velskrevet og giver svar på mange eksistentielle spørgsmål. Man får dem ikke serveret, men må selv reflektere for at finde dem.

Mange fremmedord gør læsningen svær, og langsommelig.

Lindhardt og Ringhof, 2005. 393 sider. Kr 299,-