Forfatter-drømme af Danny Rødgaard

Oprettet: 21.06.2012 - 12:33

Bog: "Forfatterdrømme" af Danny Rødgaard

Journalisten Mads er i sit livs krise - Hvem er han, hvad vil han med livet og hvordan er det lige man bliver forfatter?

Danny Rødgaard
EC Edition

Kan livet leves uden de katastrofer og krige der skaber de store og voldsomme følelser i mennesket? - Dansk forfatter søger svar på livets store spørgsmål på Balkan.

’Forfatterdrømme’ er debutroman af den danske forfatter Danny Rødgaard.
Danny Rødgaard og bogens hovedperson Mads minder meget om hinanden. De er begge journalister. Begge fra Silkeborg, har nogenlunde samme alder og har begge rejst meget i de tidligere Jugoslaviske lande. Desuden har de begge forfatterdrømme.

Om romanen er baseret på egne oplevelser skal være usagt. Men det er tydeligt at Danny Rødgaard har en stor viden og interesse om forholdene på Balkan, der giver bogen en spændende vinkel fra et område, vi ikke hører ofte om i dansk litteratur.

Hovedpersonen Mads er først i 30’erne og hans liv er gået i stå. Hans parforhold er gået i tomgang, han orker ikke at arbejde, men værst af alt kan han ikke komme i gang med at skrive den store samtidsroman, han længe har drømt om at skrive.

Værre er det at vennen Lars har fået udgivet en roman der er blevet rost til skyerne og sælger godt. Mads er for jaloux til at glæde sig på vennens vegne, og deres venskab er i opløsning.

Som ung havde Mads et kortvarigt men meget lidenskabeligt forhold til bosniske Svetlana. Siden har han ofte tænkt på Svetlana, og da livet i Danmark ændrer sig markant, beslutter han at tage til Sarajevo for at opsøge Svetlana igen.

Det bliver en tur der vender op og ned på Mads’ liv, og gør ham til et nyt og anderledes menneske. Både på godt og ondt.

Mads er en drømmer. Han har ikke styr på sit eget liv, men tænker alligevel meget over det meningsfulde i tilværelsen.

Han misunder Svetlana og hendes landsmænd for deres lands historie med flere krige. Det giver en anden form for sammenhold og en anden tilgang til at leve, når man har set døden i øjnene. Det er noget andet end leverpostejsfarvede Danmark.

Men er et fredeligt land uden en voldelig historie virkeligt værre end et land hvor tidligere krigsfjender nu skal leve sammen som fredelige naboer?

’Forfatterdrømme’ er en eftertænksom bog skrevet i et let og flydende sprog. Kan anbefales til læsere der gerne vil have lidt litterær dybde på deres boghylde