Forbrydelsens elementer. Kriminallitteraturens historie fra Poe til Ellroy af Karsten Wind Meyhoff

Oprettet: 08.06.2009 - 13:24

Bog: "Forbrydelsens elementer. Kriminallitteraturens historie fra Poe til Ellroy" af Karsten Wind Meyhoff

En indføring i kriminallitteraturens historie, med gennemgang af krimiens genrer og perioder, samt de væsentligste forfatterskaber

Karsten Wind Meyhoff
Informations Forlag

Herlig opdatering af kriminallitteraturens liv og levned.

Krimien har medvind i disse år. Flere af de seneste bogsæsoners store sællerter har været kriminalromaner og af disse har flere endda været nordiske. I det lys er Karsten Wind Meyhoffs opdatering af og fortælling om krimiens historie både nyttig og på sin plads.

Meyerhoff præsenterer i otte større kapitler os for kriminalromanen og dens flere undergenrer fra fødslen med Edgar Allan Poe og til dens nuværende status i det 21. århundrede.

Vi får bl.a. et særskilt afsnit om den skandinaviske krimi og herunder den popularitet de nordiske kriminalforfattere og ikke mindst de kvindelige ditto har opnået det seneste årti.
Det står vel altid til diskussion om valget af forfattere i de enkelte genrer er fyldestgørende, omvendt giver det bogen et frisk pust at Meyerhoff bringer sine bud på genrernes betydeligste forfattere.

Bogen er fyldt med gode ja faktisk  ganske fyldige handlingsreferater af diverse kriminalromaner, hvilket efterlader et godt indblik i flere forfatterskaber. Nye såvel som gamle bogforsider giver desuden flashbacks om forgangne shoppeture i antikvariater og ikke mindst Meyerhoffs egne top-ti-lister over de bedste bøger i omtalte genrer giver stof til eftertanke. Hov, hvorfor er den krimi ikke med på listen eller hvad laver forlængst afdøde forfatter på hin liste. Subjektive lister minder om hvor forskellige vi er i vores litteraturlæsning; og godt for det.

Frem for alt er 'Forbrydelsens elementer' er cadeau til genren og tilmed en ganske underholdende en af slagsen. En tempofyldt og spændende fortælling om hvem der skrev hvad, der giver et godt og solidt overblik i kriminallitteraturens genrer og forfatterskaber.

Bogen kan bruges som et regulært opslagsværk, dog giver det manglende index et lille minus på kontoen, eller du kan lystlæse og pluklæse i bogen alt efter behov og humør.