Forberedelse til næste liv af Atticush Lish

Oprettet: 06.06.2016 - 10:25

Bog: "Forberedelse til næste liv" af Atticus Lish

Den kinesiske, illegale immigrant Zou Lei søger i New York en vej ud af håbløsheden gennem hårdt arbejde i usle køkkener og ved styrketræning.

Atticus Lish
Tonny Vorm
Politiken

Kærligheden kommer for alvor i menneskehænder i Atticush Lish’ rå og realistiske New York-roman.

I 2014 romandebuterede Atticus Lish i en relativ sen alder, og hvirvlede en del støv op med Preparation for the Next Life, der vandt bl.a. PEN/Faulkner Award For Fiction. Nu udkommer romanen på dansk, veloversat af Tonny Vorm for Politikens Forlag.

Vi er i årene efter 9/11, og en ny globaliseret tidsalder har meldt sin ankomst i USA. Homeland Security går hårdhændet til værks over for udlændinge i landet - der florerer stærke nationalfølelser, og ikke mindst racemæssig og kulturel paranoia.

Kvinden Zou Lei er en viljestærk kinesisk indvandrer, der når til New York som illegal immigrant, og holder lav profil, så godt hun kan. Imens slider hun for en kummerlig løn og holder sig i gang med militaristisk træningsdisciplin. Ved tilfældets magt møder hun Brad Skinner, en ung soldat, netop hjemsendt fra sin 3. udsendelse i Irak. Han lider kraftigt af post-traumatisk stress, og drukner sig i sprut, pot og psykofarmaka på et lejet kælderkammer hos en forrået og samspilsramt familie.

Lish fremmaner Skinners krigstraumer ubehageligt effektivt i både realistiske flashbacks og hvirvlende surreelle mareridt. De to hovedpersoners skæbner sammenvæves til en kærlighedshistorie - der viser sig ikke så få udfordringer for et kærestepar af underdogs i den amerikanske drøm. Det er nærmest Springsteen’sk; på bunden af samfundet er livet en kamp. Ikke mindst er det en kamp for at holde fast i hinanden. Arbejde, træning, og i det hele taget fysisk slid er grundtemaer i bogen. Sved, udmattelse - og viljen til at fortsætte. Hvis man kan klare sig dér, som det så famøst hedder.

New York er spillevende hos Lish. Byen er fuld af lyd, bevægelse og dufte over det hele. Parker med hjemløse, madvogne, et mylder af nationaliteter, togskinner, graffitti og butiksfronter er alt sammen vigtigt inventar i Lish’ realistiske og meget visuelle New York. Også byens udkanter, motorvejsbroer og omfartsveje spiller med, og det  føles som en klar ambition at formidle byen så trofast og ufriseret som muligt.

I tidens politiske klima, er det afgjort en vigtig pointe, at Lish får skildret ikke bare den svigtede krigsveterans, mens også den illegale immigrants perspektiv på en saglig og humaniserende måde. Parret har begge en turbulent global erfaring i baggagen - men hvor Zou Leis hårde opvækst i et fattigt landdistrikt, og efterfølgende menneskesmugling og fængsling har givet hende uknægtelig vilje, er Skinner eksistensielt lammet af sin krigserfaring og forråelse. Bogen har da også en håndfuld direkte voldsscener, som man lige bør forberede det allersarteste af sin sjæl på.

Med andre ord, læs bogen - og bring den endelig op, hvis du taler med en amerikaner i den stemmeberettigede alder.Forberedelse til næste liv er en ganske velskreven debut, og noget så sjældent som en usentimental men oprigtig kærlighedshistorie. Man skal så meget ondt igennem som romankarakter hos Lish. Det føles  hårdt, men ikke uvedkommende, at være vidne til.