Forårsblomsten af Elsie Johansson

Oprettet: 07.11.2002 - 09:00

Bog: "Forårsblomsten" af Elsie Johansson

Nancy fra svenske småkår er ved at komme i puberteten i krigsårene 1940-43, oplever sin første forelskelse og er via eget arbejde på vej væk fra barndomshjemmet.

Elsie Johansson
2002
Fremad

'Hvor er det godt vi har dig Lillenancy', siger mor Frida. Nancy er blevet 17 år og er stadig sin mors lille elskede og beundrede øjesten i TåPelles fattige familie i Sverige.

Romanen foregår i årene 1940-43, og er 2. del af en trilogi om den intelligente Nancy, som vi mødte første gang i "Glasfuglene". Kloge og belæste Nancy får lov til at 'studere' via et korrespondancekursus, men interessen og engagementet kan ligge på et meget lille sted. Nancy plages af dels dårlig samvittighed over at ligge sine forældre økonomisk til last og dels af en rastløshed, som er uløseligt forbundet med hendes drømme, længsler og gryende seksualitet.

Familien kommer igennem de iskolde og stivfrosne krigsvintre uden sult og savn takket være Fridas arbejdsomme opfindsomhed. Der er hjertevarme til alle, også til Nancys ucharmerende og sure storesøster Betty, som føler at livet er tungt og uretfærdigt. Hun føder som 21-årig sit tredje barn, og giver tydeligt udtryk for sin jalousi og misundelse over for Nancy. Nancys barndom og tidlige ungdom er præget af kærlighed og tryghed, men hun føler også et stærkt forventningspres fra den omklamrende mor. Hun længes væk fra det snævre indskrænkede landsbysamfund; hun længes efter frihed og luft under vingerne.

Fortsættelsen til Elsie Johanssons fintfølende og usentimentale beretning om Nancy udkommer på dansk til foråret, lover forlaget. Selv om jeg ikke synes at 2. del lever helt op til 1. del, så glæder jeg mig meget til at læse mere om Nancys videre færd i livet. Mon hun slipper ud?

Oversat af Jørgen Nielsen. Fremad, 2002. 245 sider. Pris:Kr 288,-

Læs anbefalingen af Glasfuglene