For samfundets skyld?

Oprettet: 06.06.2011 - 08:51

Bog: "For Guds skyld" af Jan Mehlum

Krimi fra Oslo, hvor advokaten Svend Foyn for at forsvare en højreekstremist, der er anklaget for mord på en afrikansk udvekslingsstudent, må grave i både Tanzania og norsk udviklingsbistand

Jan Mehlum
Susanne Ove
Siesta

Jan Mehlum's "For Guds skyld" er en krimi, der lægger op til det helt store spørgsmål: hvad er et liv værd? Desværre kommer der ikke bare antydning af svar. En tanzaniansk og muslimsk student findes død i Oslo. Hans dødsfald sættes i forbindelse med kristne fundamentalister, og den slags kan man ikke have i et pænt og demokratisk land som Norge. Dødsfaldet og flere senere dødsfald viser sig senere at have rødder tilbage til et Norad (norsk Danida) sponsoreret bistandsprojekt i Tanzania. Her dør en helt uskyldig tanzaniansk pige efter et overgreb. Mordet bruges som nøgle til at optrævle flere mordgåder uden man egentlig bliver klogere.

Der kunne være skabt virkelig politisk tyngde ved at gå ned i spørgsmålet om, hvorfor nogle menneskers liv er mere værd end andre? Hvorfor betyder mord på marginaliserede - fattige, kriminelle osv. - kun noget, hvis de har direkte relation til folk med magt? Det kunne være starten til opklaringen af menneskehedens store forbrydelser, men tak til Mehlum for at tanken kunne opstå.