Før du sover af Linn Ullmann

Oprettet: 01.07.1999 - 08:00

Bog: "Før du sover" af Linn Ullmann

Unge Karin Bloms fortælling om sig selv og sin store, mærkelige familie; hun lever i sin egen verden, hvor fantasi og virkelighed næsten umærkeligt glider over i hinanden, mens alle omkring hende a

Linn Ullmann
2000

Jo, hun ER datter af Liv Ullmann og Ingmar Bergman og ingen tvivl om, at hun skriver udfra egne erfaringer, selvom det jo ikke helt er til at vide.

Norske Linn Ullmann debuterer med denne hurtigtlæste roman, der har den løgnagtige og charmerende Karin Blom som hovedperson. Handlingen er vanskelig at beskrive.

Romanen starter ved Karins søster Julies bryllup med den smukke Aleksander, og her møder man en stor og mærkelig familie med de særeste hemmeligheder. Pigernes mor Anna, der er selvoptaget og i stand til at forføre en hvilken som helst mand, den fraværende og distræte fader der har det bedst i biografens mørke, tanten der kalder sin søn for onkel og andre farverige personer udgør persongalleriet. Det meste af handlingen foregår i 90'ernes Oslo, mens et stort afsnit handler om Blom-familiemedlemmer, der drog til New York som norske indvandrere i 30'erne.

Kendetegnende for alle personerne, uanset tid, er deres evne til at overleve på trods af alvorlige kriser, problemer og genvordigheder.

Men det er også en roman om det moderne ægteskab med barn, karriere, utroskab, smerte og angst. Karins fantasier, drømme, løgne, håb og flashbacks til Blom-familien i Amerika væves ind i historien.

Linn Ullmanns sprog er elegant, let, humoristisk og til tider tæt - særligt i de passager der dvæler ved Julies bebyrdede ægteskab med Aleksander, og når familien i New York tegnes.

Lindhardt & Ringhof, 1999. 271 sider.

BogWeb - 1. juli 1999