FødselsDagen af Ulla Isaksson

Oprettet: 01.02.2010 - 18:38

Bog: "FødselsDagen" af Ulla Isaksson

I en lille svensk stationsby sidder en ensom og bitter kvinde og mindes de gode, gamle dage med familieliv og traditioner.

Ulla Isaksson
Kirsten Brostrøm
1989

”Slip mig, skreg pigen og klamrede sig fast”. Fin, fin svensk roman om Olga og hendes tre døtre og om det til tider noget komplicerede forhold imellem mødre og døtre.

Hvad er der med mødre og døtre? Imellem mange mødre og døtre er der et tæt, men også ofte et noget vanskeligt forhold. Hvorfor? Er navlestrengen stærkere mellem mødre og døtre end mellem mødre og sønner? Eller har døtre bare større behov for at skabe afstand til deres mor, og så kan de ikke alligevel....

I romanen ”Fødselsdagen” sidder 74-årige Olga i sit store tomme hus i Sjöö i det sydvestlige Västergotland, vred og bitter. Imens de tre døtre alle bor i Stockholm, 460 kilometer væk.

Alle tre kvinder har et meget kompliceret forhold til deres mor.

Den ældste datter Blenda, som Olga og Jonas fik efter adskillige aborter og lang ventetid, har ikke været hjemme siden faren døde for seks år siden. Hun flyttede hjemmefra på sin fjorten års fødselsdag – efter at have smidt lagkagen på gulvet i raseri, klippet sin lange fletning af og bekendtgjort, at for eftertiden hed hun Cri og aldrig mere Blenda.

Den midterste datter, den altid søde og pligtopfyldende Klara, der tidligt blev voksen og altid havde travlt med at kompensere for, at hun ikke var Blenda.

Og endelig efternøleren Birrebi – den følsomme, impulsive lillepige, der aldrig rigtigt blev voksen. Som altid grådigt har skreget på sin mors kærlighed. Men som i stedet fik sin fars og Klaras.

Egentlig var det på mange måder et godt og trygt barndomshjem med en far, der var seminarielærer på sløjdseminariet lige ved siden af deres hjem og en mor, der arrangerede fester med udklædning og kager til alle byens børn.

Men det er som om, Olga kun har kærlighed til den første datter, og da teenageren Blenda forkaster den kærlighed, så kan Olga slet ikke finde ud af noget længere. Som om hendes liv ophører med at have en mening. Derfor kan Birrebi heller ikke huske festerne og glæden i huset, hun kan kun huske tårerne og den knugende tavshed.

Romanens handling foregår over et enkelt døgn, hvor man dels følger Olga, der begynder at tænke over sig selv og sit forhold til døtrene, og dels følger de tre døtre, der langsomt begynder at nærme sig deres mor og deres barndomshjem igen.

Viljen er til stede hos alle fire til at mødes, men kan de nå det??