Fjern af Tine Enger

Oprettet: 16.01.2006 - 14:26

Bog: "Fjern" af Tine Enger

Da Freja Vibæk vender tilbage til barndomshjemmet i Vestjylland, fordi hendes far er død ved et tilsyneladende uheld, begynder hun at grave i sagen, som viser sig at have forbindelse med den store

Tine Enger
2006
Valby : Borgen

Usleben vestjysk krimi med tråde bagud til vikingetro, ravforskning, militær ekspropriation og en kuldslået familiesaga.

"Men samtidig ved jeg, at man aldrig kan ændre et andet menneske. Jeg har ikke ofret mig, men givet mig hen. Det er ikke meningen at man skal blive en anden, men at man skal kunne rumme den anden."

Pressefotograf Freja Vibæk bliver opsøgt og konfronteret på sin travle københavnske avisredaktion med beskeden om, at hendes far er fundet død foran sit hus efter en faldulykke. Samtidig bliver hun bedt om at følge med tilbage til Fjern Strand, hvor faren levede, for at få afklaret flere spørgsmål, inden sagen kan afsluttes. Og det skal siges, at der er mange spørgsmål, der skal afklares.

Romanen veksler mellem Frejas barndomserindringer og den gradvise afdækning af hændelsesforløbet omkring farens død. Freja er barn af en vestjysk bonde, som - trods uuddannet - bliver en skattet ravforsker med tilknytning til Nationalmuseet, og en kvinde fra det højere københavnske bourgeoisi. To verdner mødes, to kulturer og to trosretninger. Det er farens vikingetro, som får lov til at dominere i forholdet til Freja, og de to indgår nærmest en pagt, hvor det moren står for, den lyse kristendom, bliver holdt uden for indflydelse. Faren er i den grad dominerende i barndommen, at det kun i glimt er moren, der træder frem.

Påvirkningen fra faren er aftaget væsentligt med årene, så det bliver virkelig en rejse tilbage i tid og sted for Freja, en rejse ikke blot tilbage til det fysiske Fjern Strand, men også en rejse tilbage til den fjerne fortid. Ekspropriationen i 1960'erne i Vestjylland spillede en stor rolle for mange familier dengang, men for Frejas far blev den fatal.

På det nutidige plan bliver det en usædvanlig trio bestående af en landbetjent, en tidligere strandfoged og Freja, der får samlet trådene til sidst.

Bogen er velskrevet, plottet holder, virker gennemresearchet og lover godt for debutanten Tine Engers fremtid som forfatter. Og så er dejligt at sidde midt i storbyen og komme ud til den danske provins og give sig lov til at lade sig opsluge et par timer i godt selskab.

Borgen, 2005. 292 sider. Kr 299,-