Fjenden i os selv af Jan Guillou

Oprettet: 19.11.2007 - 19:06

Bog: "Fjenden i os selv" af Jan Guillou

Det svenske politi rykker massivt ind hos en række indvandrerfamilier og hævder at have forpurret et større terrorangreb

Jan Guillou
Århus : Modtryk

Terror er blevet en naturlig del af vores hverdag. Medierne bombarderer os og overvågningen skærpes.

Jan Guillous seneste roman "Fjenden i os selv", har netop terrorismen som omdrejningspunkt. Romanen foregår i Sverige og beretter om anholdelsen af ni yngre mænd, som har planlagt et angreb mod bl.a. dronning Silvia og sangerinden Carola.

Sikkerhedspolitiet går en sen nat i aktion og anholder både de mistænkte og deres familier, nogle mere voldsomt end andre, og mange løslades dagen efter. Medierne er selvfølgelig med fra sidelinjen, og det hele piskes op til, at Sverige netop har afværget det værste terrorangreb nogensinde. Både fra regeringens og mediernes side. Men kan anklagerne holde vand, nu da afhøringerne indledes.

Den dygtige afhøringsekspert Ewa Johnsén-Tanguy går i gang med sine skarpsindige spørgsmål godt hjulpet af kollegaen Terje. De har begge øje for den strategiske tænkning og supplerer hinanden godt. Samtidig med at de strammer rebet lidt om offerets hals, formår de også at slække lidt på de forbud, der er for isolationsfængslede.

Erik Ponti, som er en af de mere kendte journalister og kendt for at hade SÄPO, sætter mange spørgsmålstegn ved det skete. Han kaster benzin på det brændende bål med sin ihærdige journalistik. Han er ikke nogen pivskid og gør alt for, at sandheden kommer frem.

Romanen sætter fokus på mange af de aspekter, som terrorismen indeholder, angsten for terrorangreb er desværre virkelighed for mange, mens andre tager det mere let. Men hvor går grænsen imellem terrorisme og drengestreger? Der hersker ingen tvivl om, at terroren har magten, men hvordan bekæmpes den? Er den bare et spil, som man kan slukke og tænde for? Det er svært at opspore de mennesker, som planlægger angreb, og de netværk, som ofte er meget knudrede, fordi de måske fordeler sig rundt i flere lande eller flere organisationer.

Som Guillou henleder opmærksomheden på, er der en hårfin grænse mellem de love, som er en støtte for demokratiet, og den terror, som de gerne skulle beskytte os imod.

Hvorfor nærer mennesker mistro over for det vi ikke kender – det fremmer netop terrorismen.

Oversat af Anders Johansen. Modtryk, 2007. 367 sider.