Fin spøgelses- og ”coming of age”-historie fra Neil Gaiman

Oprettet: 08.04.2011 - 16:36

Bog: "Nobody" af Neil Gaiman

Fantasy, Manden Jack forsøger at dræbe familien Dorian, men det yngste barn undslipper og søger over til en nedlagt kirkegård, hvor det bliver adopteret af spøgelsesægteparret Mr og Mrs Owens.

Neil Gaiman
Camilla Christensen
Høst & søn

Jeg troede ikke, at jeg ville bryde mig om en historie fuld af spøgelser, men jeg tog fejl.

En nat sniger Manden Jack sig ind i familien Dorians hus og myrder alle i hjemmet på nær en lille dreng, som vi kommer til at kende som Nobody ”Bod” Owens. Den lille Bod smutter ud af huset for næsen af Manden Jack og i sikkerhed på en kirkegård.
Her beslutter godhjertede spøgelser, heriblandt Mr og Mrs Owens og den sortklædte Silas, at tage drengen til sig. Derfor vokser Bod op blandt beboerne på kirkegården, som lærer ham nyttige evner som Blegne og Drømmegang. De overnaturlige væsener er i langt de fleste tilfælde søde og venlige og passer på Bod så godt de kan, men Bod er tiltrukket af verden uden for på trods af de farer, der lurer derude, og et opgør mellem Bod og morderen er naturligvis uundgåeligt.

Historien om Bod er en både underholdende og anbefalingsværdig ”coming of age”-historie. Gaiman kan sit kram og præsenterer sin version af livet efter døden med overbevisning og et glimt i øjet.
Noget af det jeg holdt allermest af i bogen var Bods venskab med den afdøde heks Liza Hempstock. Liza er en udstødt, der blev druknet og brændt og aldrig vist en sidste ære – hun fik aldrig en gravsten. Hvad Bod gør ved den sag og de mange andre udfordringer han møder på sin vej, må I selv læse jer til.

Tilføj kommentar

Deltag i debatten.

• PernilleLL

man, 11/04/2011 - 18:33

I et anfald af panik over ikke at have noget at læse i...læste jeg bogen, da min datter havde lånt den. Det er anderledes bog, end det jeg sædvanligvis læser og mine forventninger var ikke så store, men bogen fangede mig! Historien var så overraskende troværdig og personbeskrivelserne...siger man person om spøgelser?!....elskelige, sørgemodige og tankevækkende. Jeg har læst rigtig mange bøger siden jeg læste "Nobody"...læst og glemt...men jeg har ikke glemt denne. En læseværdig oplevelse.