Familien Lament af George Hagen

Oprettet: 13.06.2005 - 12:05

Bog: "Familien Lament" af George Hagen

Julia og Howard Lamenet rejser med adoptivsønnen Will og deres tvillingedrenge rundt i verden i jagten på det gode liv

George Hagen
2005

Et forbyttet barn, et par uregerlige tvillinger, en viljestærk mor, der citerer Shakespeare, og en opfindsom far er hovedpersonerne i denne underholdende roman om familien Lament, der rejser jorden rundt i deres jagt efter lykken.

Julia vokser op i Sydafrika og gifter sig med Howard, som er en lovende ung ingeniør med ventiler som speciale og den faste ingrediens i hans mange fantastiske ideer til nye opfindelser. Julia er præget af en streng kostskoleopdragelse, forældrenes skilsmisse og et negativt forhold til sin mor Rose. Men også af sin strenge lærer Mrs. Urquhart, der med sine faste meninger appellerer til at blive modsagt og dermed bidrager til Julias selvstændige meningsdannelse.

Julia og Howard mister et barn, men får et andet, og det er denne dreng Will, hans tanker og følelser, bogen først og fremmest følger. Men også de andre personers tanker og følelser får ord i en skildring af en tilværelse fuld af begivenheder og forandring.

De historiske facts i bogen, som spænder over ca. 20 år fra 1950'erne til slutningen af 1960'erne, gør også bogen interessant at læse, som skildring af en svunden tid. Og forfatteren har sat sig grundigt ind i denne periode. Skildringen af de forskellige miljøer, familen færdes i, virker meget autentisk og udgør en fængslende baggrund for familiens liv.

I begyndelsen er det mandens job, som bestemmer, hvor de drager hen. Det fører dem til Bahrain i Den persiske Golf, hvor Julia nyder livet sammen med de andre medbragte hustruer, går ture i den labyrintiske medina, fuld af eksotiske dufte, nyder mullahen synge "Salat al-Zuhr" hen over hustagene og oplever et sværmeri med en guddommeligt smuk mand.

Deres færden fører dem til Rhodesia, som de forlader p.g.a. racismen. For siden hen at opleve racisme alle de steder, de kommer hen, i Southampton i England såvel som i USA. Her er tiden nået til den begyndende kvindefrigørelse, Vietnamkrigen og ungdomsoprøret.

Også skildringen af den individuelle personlige udvikling af de meget forskellige familiemedlemmer er fængslende og troværdig. Wills følelse af at være fremmed og hans søgen efter identitet skildres meget vedrørende. Bogen er både humoristisk og tragisk, og ved slutningen er man som læser ked af at forlade familien Lament.

Bogen er forfatterens debut som romanforfatter. George Hagen blev født i 1958 i Harare, Zimbabwe, flyttede senere til det nordlige Rhodesia, London og New Jersey. Han har studeret film ved New York University's Tisch School of the Arts og tilbragt flere år i Los Angeles som manuskriptforfatter. Han bor nu i New York City med sin kone og tre børn.

Oversat af Mich Vraa. Gyldendal, 2005. 353 sider. Kr 375,-