Familiebånd af Clarice Lispector

Oprettet: 05.12.2011 - 14:26

Bog: "Familiebånd" af Clarice Lispector

Noveller - Hvis en høne kan nå at tænke mange tanker i dens korte liv, er det skræmmende at tænke på, hvor mange et menneske kan have - Familiebånd bindes op og kappes i 13 tænksomme nove

Clarice Lispector
Tine Lykke Prado
Arena

Livet giver gåsehud – komplekse og mystificerende noveller af brasiliansk forfatter.

De 13 noveller har en ildevarslende klang af råhed og virkelighed tilsat et stænk af ironi.
Alligevel opleves de meget forskellige. Almindelige situationer udvikler sig faretruende, selv om de starter i mindelighed. I Til lykke med fødselsdagen
er familien samlet omkring overhovedet, en gammel forstokket bedstemor. De er kun samlet fordi de er en familie, men hadet er udtalt. I Noget dyrebart er en pige på bare femten år på vej til og fra skole: farer lurer på hende og selvom hun holder blikket nede, sker noget grusomt.

Den varmeste og nemmeste novelle at forstå er Verdens mindste kvinde, hvor en naturvidenskabsmand finder inde i den mørkeste regnskov i Afrika verdens mindste kvinde, en dværg-pygmæ, på bare 45 cm. Hun er et urmenneske uden sprog hvis vigtigste opgave her i livet er at undgå at blive spist og at formere sig.

Sproget er lige så knivskarpt som emnerne. Naturen er den altafgørende faktor og mennesker agerer i forhold hertil. Menneskets sårbarhed er synlig i mødet med naturen. Vores egen eksistens sættes i perspektiv overfor mødet med dyr, planter. I korte sekvenser af vores liv får vi muligheden for at fatte livets grusomhed, men også skønhed. Det føles som om døden spænder ben for personerne, som så må rejse sig med et nyt og anderledes syn på verden.
Novellerne er yderst særprægede, mystiske, men også udfordrende.
Mennesker må lære at elske verden med lede.

Lispector er født i Ukraine. Den sydamerikanske litteratur blev revolutioneret i 1970erne med hendes romaner og noveller som har givet hende en position som kultforfatter.

Lispector er blevet sammenlignet med navne som James Joyce og Virginia Woolf men har selv nægtet at være påvirket af dem. I den hjemlige litteratur kan hun sammenlignes med Peter Seeberg.