Exit genfærd af Philip Roth

Oprettet: 08.12.2008 - 01:00

Bog: "Exit genfærd" af Philip Roth

Nathan Zuckerman vender pga sygdom tilbage til New York efter i årevis at have levet i selvvalgt isolation som forfatter uden andre følgesvende end sit arbejde og alderdommens problemer.

Philip Roth
Niels Lyngsø

Velskrevet roman om den amerikanske mand i sit livs efterår – Philip Roth er stadig på højden.

Enten elsker eller hader man Philip Roth. Længere er den ikke. I snart 50 år har Roth udfoldet sine syrlige og bidske tanker tilsat tilpas af sin sarkastiske humor i et sprog, der har gjort ham hædret som ingen anden nulevende amerikansk forfatter.

Hovedpersonen Nathan Zuckerman, der har vandret ind og ud af Roths romaner i mere end 30 år, er nu i sit livs efterår, hvilket giver sig udslag i bl.a. impotens og inkontinens. Han må nødtvungent forlade sin litterære glasklokke på landet for at blive behandlet for en ondsindet sygdom. Han har ikke været i New York i mere end 11 år og mødet med storbyen og specielt et par kvinder, en ung, smuk kvinde og en aldrende ungdomsflirt, vender op og ned på hans eneboertilværelse.

Philip Roth kredser i "Exit genfærd" elegant om de besværligheder, alderen tager med sig, de erkendelser (Zucker)man gør sig efter en lang årrække væk fra virkeligheden, og samtidig viser Roth stadig fornemme takter, der tydeligt afslører at alderen langtfra trykker alle steder.

Roths flotte sprog gør læsningen af "Exit genfærd" let og flydende og selvom hans til tider indadvendte facon kan være for meget, så er det svært at komme uden om de kvaliteter, nærværende roman og hans øvrige romaner, for den sags skyld, indeholder.