Exilium – De fejlfødte’ af Linette Harpsøe

Oprettet: 28.09.2016 - 18:26

Bog: " Exilium – De fejlfødte" af Linette Harpsøe

I halvandet år har 17-årige Fry og hendes familie siddet i tvungen isolation i deres eget hjem. De har mistet kontakten til resten af omverdenen.

Linette Harpsøe
Dreamlitt

Fantastisk, forrygende og fascinerende begyndelse på en ny og anderledes dystopi.

Historien er fantastisk godt skrevet. Handling er forrygende med utallige overraskelser og uventede drejninger, og hele universet er meget fascinerende. Fortællingen er opfindsom og meget anderledes end de mange, mange dystopier, jeg tidligere har læst.

Fry overlever mirakuløst ’ det derude’ og ender under jorden sammen med Anika, Timo og en masse andre overlevende. Men heller ikke her er de i sikkerhed og efter et voldsomt angreb, vågner Fry mange uger senere i Fortet. Hun er blevet reddet, men hvad redningsfolkene egentlig vil hende, står meget uklart. Biologen Elin Holst skal passe på hende, men gør hun nu også det? Hvem kan Fry stole på, er det Timo, som hun finder flere måneder efter deres redning, eller er det Dingo, drengen der hjalp hende med at flygte fra ISO? Hvad er Kuben, og hvorfor er lige præcis Fry så interessant for Organisationen.

Linette Harpsøe har med ’Exilium – De fejlfødte’ skrevet en rigtig god begyndelse på en dystopi, og jeg håber fortsættelsen vil leve op til dette. Bogen er fængslende og spændende hele vejen igennem og efterlader en del spørgsmål til besvarelse, som jeg glæder mig meget til.

Jeg har læst rigtig mange dystopier og er ret vild med genren. Jeg synes bestemt, at Linette Harpsøe gør det lige så godt som de store udenlandske forfattere. Sproget er flydende og kan læses af de fleste. Plottet holder, og hun skaber et nyt og interessant univers.

Hvis du har fået smag for genren og ikke kan vente på fortsættelsen, vil jeg anbefale ’Mazerunner serien’ af James Dashner og selvfølgelig ’Dødsspillet’ af Suzanne Collins, som også foregår i en verden skabt af de rige og mægtige.