Eva Luna fortæller af Isabel Allende

Oprettet: 02.03.2006 - 09:05

Bog: "Eva Luna fortæller" af Isabel Allende

Isabel Allende
1991

Fortællinger, skrøner og eventyr, der spænder fra det realistiske til det mest fantastiske, og hvis baggrund er hele det sydamerikanske kontinent og mennesker med vidt forskellig baggrund og med forskellig skæbne

- Fortæl mig en historie
- Hvad skal den handle om?
- Fortæl mig en historie du ikke har fortalt nogen anden

Med udgangspunkt i denne forespørgsel fra journalisten Rolf Carlé til Eva Luna har novellesamlingen sin inspiration og start. Det ender dog med en samling af 23 fantastiske, mystiske og realistiske fortællinger om kærlighed, ensomhed, grådighed, besættelse og om livets forunderlighed. Og livet er forunderligt i Eva Lunas verden…

Der er den lidt tilbagestående Tosse-Maria, der, beskyttet af sin opdigtede kærlighed, lever som en prostitueret med et sind som en jomfrus. Hun går igennem livet med en længsel efter den mørklødede mand, der lugtede af saltvand. Hendes omfavnelse og begær hvirvler kunderne ind i en næsten skræmmende oprigtig lidenskab. Hun ender med status som en dronning i laser, men stadig uden kærligheden fra den mørklødede mand.

Der er den fattige, hårdtarbejdende kvinde, Antonia, der må finde sig i, at hendes alkoholiserede, spillegale, fornærede, slagsbror af en ægtemand, Tomas, en dag bringer den gravide pige, Conche, ind i hjemmet, som en slags konkubine. Med tiden forener de to kvinder sig dog. Og da Tomas taber i kortspil viser det sig, at hans nedgravede formue er væk, og han møder sin skæbne. Efter hans død kommer det til at gå Antonia og Conche godt, deres børn vokser op, og deres forretning har succes…

Disse to historier er eksempler fra Allendes raffinerede hånd. Personligt er det skildringerne af kvindernes skæbne på tværs af det latinamerikanske kontinent og de sociale lag, der bevæger mig. Kvinder, der kæmper alene med deres skæbner, og, selvom de har verden imod sig, med snilde og med et næsten uforståeligt psykisk overskud formår at ændre deres livs kurs... det er magtfuldt.

Allendes store dygtighed består i dette værk i, at hun hurtigt og præcist skaber en stemning omkring sine hovedpersoner, der emmer af latinamerikansk lidenskab, temperament og mystik. Hun formår at gøre personerne så nærværende og følelige, at deres ’ubetydelige’ skæbner alligevel slår en pirrende og pikant tone an.

Oversat fra spansk af Lise Rifbjerg efter 'Cuentos de Eva Luna'. Gyldendal, 1991. 255 sider