Eva Brauns hemmelighed af Erik Knoth

Oprettet: 15.07.2008 - 12:06

Bog: "Eva Brauns hemmelighed" af Erik Knoth

En pensioneret engelsk officer kender til en hemmelighed om Eva Braun og Hitler. Han fortæller mange krigshistorier om alt - undtagen hemmeligheden.

Erik Knoth
Hovedland

Var Eva Braun medskyldig i Hitlers forbrydelser eller bare en naiv, forelsket kvinde? I denne underholdende  roman giver Erik Knoth sit bud på et muligt svar.

"Kontakt James Reed straks efter min død…..James Reed har min fulde tillid. Kun han er i stand til at kaste lys over et dunkelt kapitel i min søsters liv og yde hende fuld retfærdighed. Dette er min sidste vilje". Underskrevet Margarete Fegelein.

James Reed er forhenværende oberst, han lever i en sydengelsk landsby, og han holder især meget af at fortælle om sine oplevelser under 2. verdenskrig, hvor han var med ved invasionen i Normandiet og senere om sin tid i Berlin som krigskorrespondent. Der er dog visse historier, han holder for sig selv, og hertil hører hans forhold til Margarete Fegelein, som var Eva Brauns søster. Da han får besøg af en tysk advokat, som medbringer Margarete Fegeleins testamente, føler han sig tvunget til at fortælle hele historien og til at finde en mulig slutning på den.

Den unge journalist James Reed blev sendt til Berlin i 1945 med det ene formål at finde ud af hvad der skete i Hitlers bunker og finde sandheden om Eva Braun. Han kommer bl.a på sporet af en gruppe mænd, alle nazister, som vil genrejse den tyske nation og skabe det 4. rige. Dette bekendtskab er ved at være meget farligt for ham, men det lykkes ham at undgå gruppens forsøg på at rydde ham af vejen. Derudover kommer han i kontakt med flere personer, der har kendt Eva Braun, deriblandt søsteren Gretl, husbestyrerinden på Berghof, Margarete og veninden Hertha, og efterhånden får han - måske - afdækket Eva Brauns hemmelighed. Og den røber jeg selvfølgelig ikke her.

Erik Knoth bygger sin fortælling dels på historiske fakta, men også på mange af de myter, som eksisterer både om Hitler og Eva Braun, og om en skat, som efter Tysklands sammenbrud blev skjult i bjergene i Sydtyrol. Under læsningen kom jeg til at tænke på filmen "Der Untergang", som bygger på Hitlers sekretærs dagbog.

Alt i alt en underholdende og dramatisk roman, som er et bud blandt mange på at fortælle om Hitlers og Eva Brauns kærlighedshistorie.

Hovedland, 2008. 311 sider.