Europa blues af Arne Dahl

Oprettet: 08.12.2003 - 09:00

Bog: "Europa blues" af Arne Dahl

En række tilsyneladende uafhængige voldelige begivenheder bindes sammen af A-holdet, med Paul Hjelm i spidsen, og der formes langsomt men sikkert et net, som kastes ud over Europa

Arne Dahl
2003
Århus : Modtryk

"Europa blues" er 4. bind ud af 10 planlagte i serien om politimanden Paul Hjelm og det svenske rigskriminalpolitis specialenhed for voldskriminalitet. Enheden har internationale forbindelser og kaldes i daglig tale A-gruppen.

I "Europa blues" skal A-gruppen finde sammenhængen i en række bizarre begivenheder i Stockholm: Fundet af menneskerester i jærvburet i Stockholms zoologiske have, et makabert mord på en højt estimeret 90-årig professor, forsvundne østeuropæiske kvinder og en mobiltelefon, som kimer i en afrevet hånd på et spor i undergrundsbanen. Inden længe breder opklaringsarbejdet sig over det meste af Europa.

Handlingen er utrolig spændende og tankevækkende. Den foregår i et hæsblæsende tempo og er helt umuligt at referere kort. Såvel den græske mytologi som nazistiske lægers forskning i racebiologi under anden verdenskrig og metamorfoser indgår i opklaringsarbejdet. Men A-gruppen formår at holde styr på de forskellige hændelser, kæde dem sammen, finde de logiske sammenhænge og afsløre motiver og forbrydelser.

Medlemmerne i A-gruppen - Hjelm, Hultin, Holm, Chavez, Nyberg , Söderstedts – privatliv spiller også en stor rolle i bogen. Glæder og sorger fra privatlivet skildres og indgår som en naturlig del af handlingen og er dermed med til at tegne personernes karakteristika og give dem personlighed.

"Europa blues" er skrevet i bedste svenske krimitradition. Bogen beskriver ikke bare et spændende plot, men er i ligeså høj grad en samfundskritisk roman om Sverige og Europa.

Ved udgivelsen af "Europa blues" er det afsløret, at forfatternavnet Arne Dahl er et pseudonym for Jan Arnald, 40 årig forfatter, kritiker og tidsskriftredaktør. Denne har i flere interviews givet udtryk for, at det store forbillede for serien om A-gruppen er den legendariske krimiserie om politimanden Martin Beck af Maj Sjöwall og Per Wahlöö. Den udkom fra 1964 – 1975, og var som noget ganske epokeskabende i lige så høj grad samfundskritiske romaner som kriminalromaner.

Men hvor Sjöwall og Wahlöö i deres bøger beskrev Sveriges indre problemer, har Arne Dahls romaner om A-gruppen i ligeså høj grad fokus på Sveriges rolle i den europæiske virkelighed. Og det slipper han ganske godt fra!

"Europa blues" fik Palle Rosenkrantz Prisen 2003.

Oversat af Anders Johansen. Modtryk 2003, 2003. 358 sider. Kr. 299,-