Eureka Street af Robert McLiam Wilson

Oprettet: 02.06.1999 - 08:00

Bog: "Eureka Street" af Robert McLiam Wilson

Katolikken Jake og protestanten Chuckie er venner. Varme, kærlige og humoristiske snyder de sig gennem tilværelsen i Belfast med krigen i baggrunden.

Robert McLiam Wilson
1997

Jake og Chuckie - et par 30-årige ungkarle fra Belfast i Irland, den ene protestant og den anden katolik - er hovedpersonerne i denne morsomme, kærlige og varme roman. Jake er for nyligt blevet forladt af sin kæreste Sarah, som er flyttet tilbage til England, og Jake er derfor i konstant mangel på kærlighed. Jake har en fortid som professionel slagsbror, og skifter ofte arbejde.

Fede Chuckie er konstant arbejdsløs, men får en glimrende ide til at skabe sig den startkapital, der skal til for at lænse EUs udviklingspuljer. Det er så morsom en historie, at den ikke skal røbes her. Chuckie har forelsket sig i en amerikansk pige, og har derfor succes både med karrieren og kærligheden.

Rammen om disse herlige personportrætter er Belfast i konflikt, og både de protestantiske og i særdeleshed de katolske aktivister får et skud for boven. Wilson har en skarp pen og selv om humoren er meget markant, er man som læser ikke i tvivl om alvoren bag ordene. Læs romanen og bliv klogere på irerne og nyd den dejlige kærlighedshistorie, som denne roman så sandelig også er.

Gyldendal, 1997 - 421 sider

Andreas Kommode - 2. juni 1999