Et studie i rødt af sir Arthur Conan Doyle

Oprettet: 03.04.2017 - 13:08

Bog: "Et studie i rødt" af Arthur Conan Doyle

Krimi om et mystisk dødsfald uden tegn på vold, men med ordet RACHE skrevet med blod på væggen, der opklares af Sherlock Holmes og hans tro hjælper dr. Watson.

Arthur Conan Doyle
Rosenkilde & Bahnhof

Et vigtigt venskab grundlægges under opklaringen af et mystisk mord i victoriatidens London. Flot genudgivelse af den første historie om mesterdetektiven.

Netop hjemvendt fra krigen i Afghanistan søger dr. Watson en at dele udgifterne til en lejlighed med. En bekendt introducerer ham til Sherlock Holmes, da denne tilfældigvis også søger en bofælle. Holmes har allerede hørt om et passende logi, som de aftaler at kigge nærmere på dagen efter. Herefter er grundstenen lagt for et af krimigenrens mest fasttømrede venskaber.

I denne første bog lægger dr. Watson ud med at undre sig over sin bofælle. For hvad laver manden egentlig? Han arbejder ikke på faste tidspunkter, har indgående viden om visse emner, mens han er fuldstændig blank på andre og mere almene emner. En avisartikel får dog hul på mysteriet. For mens dr. Watson mener, at artiklen er det værste sludder, han har læst, indrømmer Holmes, at han er manden bag den. Artiklen handler om, at Holmes mener, man kan løse alle mysterier fra sin lænestol; noget dr. Watson ikke er enig i. Så da et bybud dukker op med et brev fra Gregson fra Scotland Yard, er Holmes først ikke interesseret i sagen. Men dr. Watson beder ham indtrængende om at opsøge gerningsstedet for at undersøge det. En opfordring Holmes godtager mod at dr. Watson følger med.

Sagen er, at en ukendt mand er blevet fundet i en blodpøl i et ubeboet hus i London. Men hvem er manden? Og hvem dræbte ham? Holmes får brug for sine særlige observante evner, sin snuhed og sine små hjælpere i det, der senere bliver kendt som Baker Street korpset for at komme til bunds i dette mysterium, der har taget sin start på den anden side af Atlanten.

Dette er en flot genudgivelse af den første historie om Sherlock Holmes og dr. Watson. Bogen er nyoversat, og sprogmæssigt har oversætteren formået at ramme den rette stemning uden at det hele kommer til at virke gammeldags. Til trods for at historien har 130 år på bagen, er den stadig værd at læse. Det er morsomt at følge med i de forskellige følgeslutninger. Om de alle holder vand, vil jeg lade stå usagt hen, men underholdende er det. Er man til de deduktive krimier, kan grundlæggeren for genren stadig varmt anbefales. Og kender man allerede historien, bliver det blot mere interessant at genlæse den med alle de observationer, der ligger til grund for den endelige opklaring.

Forordet af Svend Ranild er også værd at læse. Her får man en grundlæggende viden om sir Arthur Conan Doyle, forfatterskabet generelt og mere specifikt om Sherlock Holmes. De 39 sider indeholder rigeligt med oplysninger til at stille den første nysgerrighed. Vil man have noget mere dybdegående, kan man tage fat på Mattias Boströms ’Fra Holmes til Sherlock’, der med sine over 500 sider kommer længere ned i dybden.