Et spørgsmål om skyld af Lesley Horton

Oprettet: 25.04.2005 - 18:05

Bog: "Et spørgsmål om skyld" af Lesley Horton

Krimi - Inspektør Handford undersøger et brutalt mord på en ung, asiatisk sygeplejerske, elsket og respekteret på sit arbejde, men hendes engelske mands familie lægger ikke skjul på deres glæde ove

Lesley Horton
Torben Nilsson
2005
Klim

Rukhsana Mahmood er sikh og hendes mand er muslim – det er tilstrækkeligt til at deres familier har slået hånden af dem. Men er det også grunden til, at hun er blevet brutalt myrdet?

Kriminalkommissær John Handford skal ikke alene løse gåden om, hvem der dræbte den afholdte sundhedsplejerske. Han bevæger sig samtidig ind i et minefelt af etniske spændinger, og uanset hvad han foretager sig, får han nogen på nakken.

Byen Broughton er som en betændt byld af racemæssige og religiøse modsætninger. John Handford har været 'lagt på is' rent arbejdsmæssigt i en periode, efter at han i en anden sag har trådt for mange over tæerne i den muslimske koloni. Han er derfor glad for at have fået en 'rigtig' sag igen, men glæden dæmpes dog noget, da han meget mod sin vilje får tilknyttet den muslimske Khalid Ali som næstkommanderende. Udnævnelsen opfatter han som en kritik af sin måde at håndtere den tidligere sag på, og da Khalid Ali har ry for at gå sine egne veje, får deres samarbejde ikke den bedste start.

Sideløbende med opklaringen af mordet, hvor der afdækkes hemmeligheder hos flere af de involverede parter, følger man udviklingen i forholdet mellem de to politifolk, der langsomt arbejder sig ind på livet af hinanden. Det, som giver romanen liv, er faktisk ikke selve den kriminelle intrige, men i højere grad de psykologiske og sociologiske mekanismer, der afdækkes. Tonen er stilfærdig, men bogen er alligevel fængslende.

I sin indfølte beskrivelse af skæbner i lokalsamfundet minder Lesley Horton om Minette Walters, mens skildringen af opklaringsarbejdet, livet på politistationen og de enkelte politifolk med deres personlige problemer får mig til at tænke på navne som John Harvey og Ruth Rendell. Den debuterende forfatter har valgt gode forbilleder, og jeg synes, hun lever op til dem på fornem vis.