Et minuts stilhed

Oprettet: 11.05.2009 - 15:23

Bog: "Et minuts stilhed" af Siegfried Lenz

Gymnasieeleven Christian forelsker sig i sin unge engelsklærerinde, og de har et par lykkelige sommeruger sammen, indtil hun bliver slået ihjel under tragiske omstændigheder

Siegfried Lenz
Hovedland

En nænsom og fin kærlighedsroman, som vil glæde og berøre alle i alle aldre, selv om det er ikke første gang, at en bog beskriver et kærlighedsforhold mellem en elev og dennes lærer.

I 'Et minuts stilhed' er vi helt fra bogens start klar over handlingens tragiske udgang, for det er mindehøjtiden for skolens lærer, Stella Petersen, der er rammen om historien. Den unge elev, Christian, som havde et forhold til Stella, fortæller selv om sine følelser og oplevelser.

Sproget er enkelt og nemt at læse, og siderne er med behagelige, store bogstaver.

Med bogen 'Et minuts stilhed' bliver vi samtidig præsenteret for en af Tysklands mest kendte nulevende forfattere. Siegfried Lenz er født 1926 og bor i Hamborg. Han har i mange år haft tilknytning til Danmark, og han har i flere fortællinger fortalt varmt og humoristisk om blandt andet det sønderjyske kagebord.