Et kors for Morse af Colin Dexter

Oprettet: 01.05.2000 - 08:00

Bog: "Et kors for Morse" af Colin Dexter

Kriminalroman, hvor kriminalkommissær Morse for uigenkaldeligt sidste gang udreder en speget mordsag; denne gang er den myrdede sygeplejersken Yvonne Harrison, som ikke var helt ukendt for Morse

Colin Dexter
Gerd Have
2000
Århus : Klim

Allerede da "Et kors for Morse" (The remorseful day) udkom på engelsk i 1999 blev det kendt, at Colin Dexter havde taget livet af sin excentriske hovedperson gennem 25 år, 13 romaner og 1 novellesamling. Morse og Lewis løser deres sidste sag.

Morse har tjenestefri for at pleje sit svigtende helbred, men bliver noget nødtvungent overtalt/beordret til at overtage opklaringen af en henlagt sag, som han ikke selv har været involveret i. Nye oplysninger er kommet frem om mordet på sygeplejersken, Yvonne Harrison, året før.

Morse går i endnu højere grad end tidligere sine egne veje, ikke engang Lewis ved, hvad han foretager sig. Han er tilsyneladende ligeglad med efterforskningen, men det viser sig, at han alligevel beskæftiger sig med sagen på helt egen hånd. Både læseren og Lewis får efterhånden en mistanke om, at han kendte offeret uden at ville indrømme det.

Det er ikke den bedste bog om kommissær Morse; man kan godt mærke, at forfatteren er ved at køre lidt i tomgang, og at det derfor er klogt at slutte ordentligt af. Den er dog alligevel absolut læseværdig, og slutningen overrasker ikke så lidt.

Klim, 2000. 330 sider.

BogWeb - 1. maj 2000