Et godt menneske af Dean R. Koontz

Oprettet: 09.02.2009 - 14:40

Bog: "Et godt menneske" af Dean R. Koontz

Murersvenden Timothy Carrier bliver forvekslet med en lejemorder og snart er han på vild flugt sammen med den kvinde, der er den rigtige lejemorders mål

Dean R. Koontz
Kim Langer
Cicero/Chr. Erichsen

Skrivefabrikken Koontz leverer endnu et pletskud indenfor genren, og han fortsætter linjen med en ualmindelig modbydelig skurk.

Mureren Tim Carrier holder af at få sig en fyraftensbajer på det lokale værtshus. En aften falder han i snak med en tydeligt nervøs fremmed, og inden Tim får tid til at tænke, er han blevet udstyret med en kuvert med penge og et billede og adressen på en kvinde, han skal myrde. Inden Tim når at overveje situationen yderligere, sætter endnu en fremmed sig overfor ham. Denne gang er det den rigtige lejemorder, som tror, at Tim er hans arbejdsgiver. Tim lader ham blive i troen, men giver ham nu pengene for ikke at udføre jobbet.

Tim er romanens gode menneske, og opfyldt af bange anelser opsøger han det påtænkte offer, en kvinde ved navn Linda Paquette, og fortæller hende hele historien. Linda har ingen anelse om, hvorfor hun skal myrdes, men da det snart viser sig, at lejemorderen ikke har i sinde at opgive sit forehavende, må Tim og Linda flygte. Morderen er konstant i hælene på dem, og da han tilsyneladende også råder over alle tænkelige ressourcer og hjælpemidler, synes det kun at være spørgsmålet om tid, før de to bliver fanget.

Tim viser sig dog, at have en del overraskelser i ærmet ...

Koontz kan sit håndværk, ingen tvivl om det. Bogen er elementært spændende lige fra første fløjt, og man må bare lige have en bid mere. Plottet er særdeles godt skruet sammen, og faktisk skal man næsten frem til slutningen, før man overhovedet får færten af, hvad det hele går ud. Tim er selvfølgelig mere end blot end almindelig murersvend, men det ødelægger bestemt ikke handlingen. Hovedpersonerne er beskrevet meget overbevisende og fremstår levende for læseren, og det skrivetekniske kneb med at lade handlingen skifte mellem morderen og hans ofre, er kun med til at forstærke spændingen. I tilgift får man tilmed en særdeles rap og vittig dialog, og som sædvanlig hos Koontz en række politiske indspark og kommentarer til samfundet.

Koontz er af og til blevet kritiseret for at levere nogle halvfærdige og sjuskede romaner, men denne er bestemt ikke én af dem. Den er ganske enkelt fremragende.