Esset i ærmet af Annie Proulx

Oprettet: 09.05.2004 - 08:00

Bog: "Esset i ærmet" af E. Annie Proulx

Bob Dollar er af sit firma 'Global Flæskesvær' sendt til Texas for diskret at opsnuse jord til gigantiske svinefarme.

E. Annie Proulx
2003

En klassisk udviklingshistorie om den 25-årige Bob Dollar med morsomme sidehistorier om indbyggerne i Woolybucket og omegn.

"Og somme tider er det ikke et spørgsmål om at gøre hvad man har lyst til. Jeg ved at din generation lægger meget vægt på det, men for de fleste af os handler det snarere om at gøre det bedste vi kan, med det vi har og som dem vi er." Sådan siger romanens onkel Tam, og det er i kort form, hvad "Esset i ærmet" handler om.

Romanen er en klassisk udviklingshistorie med den 25-årige Bob Dollar som den centrale skikkelse. Han er vokset op hos sin onkel Tam i Denver, hvor forældrene forlod ham som 8-årig, da de uden varsel og forklaring rejste til Alaska.

Historien starter, da Bob forlader onklen for at rejse til prærieområdet Panhandle mellem Texas og Oklahoma. Han har fået arbejde for firmaet "Global Flæskesvær" som opkøber af jord til store svinefarme. Da store ildelugtende svinefarme ikke just er velkomne, må Bob optræde uden at erklære sit egentlige ærinde.

Han ankommer til landsbyen Woolybucket, hvis miljø, natur og indbyggere danner rammen om resten af romanen. Han lejer en hytte hos enken LaVon Fronk, som er egnens lokalhistoriske opslagsværk og som indfører Bob i, hvad der er værd at vide om byen og indbyggerne. Bob inddrages mere og mere i byens liv og nerve, og jo mere han kommer til at kende og holde af Woolybucket, jo sværere får han det med "Global Flæskesvær" og den opgave, han er sendt ud på.

"Esset i ærmet" har mange farverige sidehistorier om indbyggerne i Woolybucket og omegn og deres nutid og fortid. Romanen diskuterer tidens normer og værdier og de muligheder og valg, der til alle tider er i ethvert menneskes liv. Bogen har den samme stoflighed som Annie Proulxs første roman, "Sidste nyt fra havnen". Forfatteren har en særlig evne til at skabe billeder i læserens hoved – især et talent for usædvanlige sammenligninger som f.eks. når hun beskriver en græsplæne "som et strutskørt af græs omkring et gulbrunt domhus", eller når hun benævner onkel Tam og hans makker "som et par kirsebær på samme stilk".

"Esset i ærmet" er fuld af humor og sympati for sine personer – en sympati man som læser overtager samtidig med at man deltager intenst i Bob Dollars udviklingshistorie og i de essentielle livsovervejelser, han bliver nødt til at gøre sig. Læs romanen – inden den bliver filmatiseret, for der er helt sikkert film i "Esset i ærmet" .

Oversat af Mich Vraa. Lindhardt og Ringhof, 2003. 476 sider. Kr. 349,-