Ermanno Cavazzoni: Eksemplariske idioter

Oprettet: 25.06.2010 - 20:55

Bog: "Eksemplariske idioter" af Ermanno Cavazzoni

31 historier, én for hver dag i en måned, hvor søndage fortæller om besynderlige selvmord, mens alle hverdage er korte levnedsløb om eksemplariske idioter, de skæve, utilpassede eller monomane særl

Ermanno Cavazzoni
Anna Wegener
Tiderne Skifter

En månedskalender med 31 små historier på 164 sider om eksemplariske idioter, nemlig ensomme, utilpassede og monomane særlinge i udkanten af det gængse begreber om normalitet. Kalenderens søndage er endda krydret med et mærkværdigt dødsfald som følge af personens idioti.
Her er blandt andre Renato Scalabrini der siden sin barndom har kastet sten op i luften for at se dem falde ned, og der er Hr. Pigozzi som bygger et fly (der ikke kan lette) af sin gamle Fiat, og som forulykker, da han har fjernet bremserne for at gøre flyet lettere. Min yndlingshistorie er den om statistikeren Cesare Lombroso, der ved hjælp af meget omfattende studier bl.a. beviser, at der absolut ingen sammenhæng er mellem italienske komponisters fødebyer og vulkansk aktivitet i nærheden heraf.
Vi er ude på overdrevet og det er godt og fantasifuldt og velskrevet. Snup én eller to historier om dagen - hvis du ellers kan lade være med at sluge dem.

Fra: Bogbrokken