Epos om proletariatets fødsel

Oprettet: 08.01.2013 - 16:26

Bog: "Barndom, Læreaar" af Martin Andersen Nexø

Om arbejderbevægelsens opkomst og udvikling i Danmark fra slutningen af 1800-tallet skildret gennem en proletardrengs opvækst.

Martin Andersen Nexø
1972

Efter Bille Augusts filmatisering af »Pelle Erobreren«, udkom dannelsesromanen (eller proletarromanen, som mange også ynder at klassificere den som) i to bind på Gyldendal. Det var dog kun første bind, »bornholmerdelen«, som Bille August filmatiserede. I andet bind følger læseren Pelle efter, at han har forladt Bornholm.

Romanen begynder i 1871, da Pelle som otte-årig ankommer til Bornholm som fattige indvandrere fra Sydsverige og får tjeneste på en gård. I første bind er synsvinklen barnets, og der tegnes en stærk kontrast mellem barnets åbne, kald det naive sind og far Lasse, som er desillusioneret og resignerer. Sønnen bærer på en ulmende revolution. Faren tilpasser sig de barske og ydmygende vilkår som arbejdere uden rettigheder.

I andet bind får læseren nogle stærke beskrivelser af fattigdom, som den fandtes i København i 1800-tallet. Nøden og undertrykkelsen får Pelle til at slutte sig til arbejderbevægelsen. Han ændrer sig fra at være iagttager til aktivist. Dog ikke uden sin hustru Ellen. Havde det ikke været for hende, var han sikkert gået til bunds. Det er med hendes kærlighed, at han bliver til »erobreren«.

Bogen havde et åbenlyst politisk sigte og gav også Andersen Nexø et europæisk gennembrud, der i salgsmæssig udbredelse ikke havde set lige, siden H. C. Andersen blev verdensberømt. Romanen er et epos om proletariatets fødsel i almuens skød, men som den socialdemokratiske kritiker, professor Frederik Nielsen rammende sagde om romanen: »Den blev en bog om en arbejders vækst, men ikke om hans modning. For politik forstod Nexø slet ikke«.

Den Andersen Nexø, der skrev romanen i årene 1906 til 1910 var heller ikke uden videre med den kommunist, han senere blev. Romanen skal vurderes på dens egne betingelser, og det er den ikke altid blevet.

Bogen er i høj grad en klassisk dannelsesroman om hovedpersonens udvikling fra uskyldig til erfaren. Bemærk at den er tilegnet »mesteren Henrik Pontoppidan«, der med »Lykke-Per« skrev den første moderne dannelsesroman i Danmark. Pelle forbliver tro mod sine idealer og sit hjerte og bliver på den måde et helt menneske.

»Pelle Erobreren« er en roman, der holder, fordi den sætter nutiden (eller eftertiden) i perspektiv. Eftertidens syn på romanen blev dog stærkt præget af opgøret mellem socialdemokrater og kommunister. Det kan vi i dag afholde os fra og nyde »Pelle Erobreren« som den store roman, den er.