Enken af Sven Delblanc

Oprettet: 01.09.2006 - 12:06

Bog: "Enken" af Sven Delblanc

Da en midaldrende professorfrue bliver enke, erkender hun, at hendes tilværelse har været præget af dominerende autoriteter og gudløshed. Med et magisk pulver starter hun et dramatisk, hævnende opgør

Sven Delblanc
1989
Hekla

Mænd har styret denne kvindes livsbane. Men bare læs, hvad der kan ske, når hun bliver enke og oven i købet er rig, meget rig og hævngerrig.

Anbefalet af bibliotekar Helle Regitze Boesen, Haderslev Bibliotek

Tilværelsen for Maria Spore ændres på kort tid, efter hendes mand er afgået ved døden meget pludseligt. Han har været hendes formaner og styrer, og hun har været fru professorinde, der som ung afstod fra at bruge sin uddannelse. En historie, vi har hørt utallige gange, og som bestemt ikke er gjort mere spiselig af forfatteren.

Kort efter begravelsen er hendes børn klar til at overtage styret efter far.
Ganske vist får de lov til at rippe hjemmet for mange værdifulde malerier, men herefter bliver det hende, der sætter dagsordenen. Hendes had er voldsomt og vedvarende, og hendes frygt for alderdommen skræmmende.

At hun tillige er en gyselig rig enke, gør hende i stand til at agere til fordel for sig selv. Økonomiske transaktioner og opkøb bestemmer hun nu selv, og hendes formue øges. Men alderdommen! I sit fanatiske ønske om fortsat at herske henvender hun sig til en læge, der ordinerer et foryngelses-pulver. Konsekvenserne er fatale: hun bliver ung, smuk og tilbedt, men ikke mere lykkelig.

Det er elegant og konsekvent beskrevet, men ikke videre behagelig læsning.
Meget overraskende inddrager forfatteren en bibelsk fortælling om en kvinde, som ikke ville lade sig døbe af Johannes Døberen, men vælger sin egen frelse.

Budskabet om denne kvindes frelse i forhold til professorfruens ”frelse” er svær at få hold på. Herefter vikles budskaberne ind dels om frelse og dels om afhængighed samt den evige søgen efter ungdom, som uafvendeligt ender med et opgør med fortiden.

Det er dystert og formanende og langt fra vor tids Fay Weldon og hendes sprælske, vittige kvinder.

Lån bogen på Bibliotek.dk