Enke i et år af John Irving

Oprettet: 01.12.1998 - 09:00

Bog: "Enke i et år" af John Irving

"The Door in the Floor" - Romanen beskriver Ruth Cole på 3 kritiske tidspunkter i hendes liv: Da hun er 4 år i 1958, i 1990, hvor hun er ugift og har mere succes som forfatter end i privatlivet, og

John Irving
1999

Irving har skrevet en ny, dejlig tyk roman, lige til at gå i gang med i juleferien.

Bogen er delt op i 3 store afsnit, som foregår i 1958, 1990 og 1995. Bogens hovedperson er Ruth Cole, som er 4 år, da man møder hende første gang i 1958. Ruths barndom er meget traumatisk på grund af en tragisk bilulykke, hvor forældrene mister deres 2 halvstore drenge.

Ruth fødes et år efter brødrenes død. Og hun vokser op ikke alene med sine døde brødres nærvær (der er fotos af dem allevegne), men nok så meget med den altoverskyggende betydning af deres fravær.

I 1990 møder man hende igen, nu som en berømt forfatter, og i 1995 enke i et år efter et ægteskab med en forlagsmand.
Bogen er på samme tid en farce og en tragedie. Specielt er der i første del mange morsomme situationer. Og som i alle Irvings romaner er den fyldt med mange personer og temaer. Men det er Ruths udviklingshistorie, der først og fremmest fortælles.

Gyldendal, 1998. 533 sider

BogWeb - 1. december 1998