Enhver lighed af Renee Knight

Oprettet: 04.09.2015 - 11:27

Bog: "Enhver lighed" af Renée Knight

Catherine Ravencroft gemmer på en hemmelighed, som kun hun kender. En dag finder hun en bog, der afslører hemmeligheden. Hvordan kan det gå til?

Renée Knight
Lotte Kirkeby Hansen
2015
Hr. Ferdinand

Hvor godt kender vi i virkeligheden vore nærmeste? Ser vi blot det, vi ønsker at se? ’Enhver lighed’ er en pageturner fuld af snedige twists og overraskelser lige til sidste punktum.

Catherine er en succesfuld kvinde med prestigefyldt job og et godt familieliv. Men hun gemmer på en frygtelig oplevelse fra fortiden, som vil ødelægge hendes familie, hvis den kommer for dagen. Ingen ved eller kan på nogen måde vide hvad som skete, da hun var ung mor. Alle spor er slettet – tror hun.

En aften ligger en ny, men ukendt bog på natbordet. Efter kort tids læsning må Catherine med rædsel se fortidens hændelser beskrevet sort på hvidt. Men hvem er forfatteren? Catherine er i panik og prøver desperat at få styr på situationen. Lidt efter lidt må hun indse, at en uhyggelig jagt er i gang, styret af hævnmotiver og had mod Catherine.

Men hvem er Catherine egentlig? Er hun nu også den gode hustru, den elskelige mor?

Renee Knight har konstrueret et genialt og svimlende plot – fuldstændigt umuligt at gennemskue. Jeg blev taget ved næsen lige til det sidste, og sikke herligt det var. En sand fornøjelse at læse en thriller med hjerne og en sproglig komposition, som til fulde får paranoiaen til at brede sig. Som læser blev jeg sat på prøve utallige gange – jeg tog ting for givet, som ikke var der: Bedst som jeg forventede og mente at læse en bestemt synsvinkel, var det i virkeligheden en anden stemme, som havde ordet. Og netop den fornemmelse får det til at krybe ned ad ryggen: Intet er hvad det udgiver sig for, hverken for læseren eller romanens hovedpersoner.

’Enhver lighed’ er en sand ”chiller thriller”, og et must read for læsere af ’Kvinden der forsvandt’ af Gillian Flynn, ’Elizabeth er forsvundet’ af Emma Healey, og ’Kvinden i toget’ af Paula Hawkins.