Englen - Angelologi af Danielle Trussoni

Oprettet: 28.06.2010 - 11:01

Bog: "Englen - angelologi" af Danielle Trussoni

Den unge amerikansk nonne Evangeline passer klosterets bibliotek, hvor hun tilfældigt falder over en korrespondance om angelologi - læren om engle - Nogle englearter er det onde selv og har forårsa

Danielle Trussoni
Poul Bratbjerg Hansen

Medrivende og fantastisk spændende fortælling om en ældgammel konflikt mellem et hemmeligt selskab og efterkommere af engle og mennesker. Det må blive et af årets højdepunkter.

Siden hun var 12 år, har Evangeline levet i klosteret Sankt Rose. Som 23-årig er hun nu fuldstændig integreret i det stille klosterliv, hvor hendes vigtigste job består i at passe biblioteket og den post, som klosteret modtager.

En skriftlig anmodning fra kunsthistorikeren Verlaine om at få adgang til klosterets arkiv kommer til at vende fuldstændig om og ned på hendes tilværelse.

Verlaine, som har forsket i den berømte filantrop Abigail Rockefellers liv, er kommet på sporet af en korrespondance mellem en afdød nonne og den berømte rige dame, og han håber at finde nogle af brevene i klosteret.

Evangeline finder ikke alene et af brevene, men støder også på et navn, som viser sig at være en af klosterets gamle nonner. Gennem hende hører Evangeline ikke alene om en gådefuld ekspedition tilbage i 1943, men også om et hemmeligt selskab af angelologer (som studerer engle) og tilstedeværelsen af de såkaldte nephilimer (efterkommere af faldne sorte engle og mennesker). Nephilimerne ønsker i virkeligheden at herske over og undergrave alt det gode i menneskeheden, og angelologerne kæmper en forbitret kamp for at undgå dette.

Evangeline, som i virkeligheden er datter af to ansete angelologer, som begge blev myrdet i denne evige kamp mellem det gode og det onde, blandes nu aktivt ind i denne kamp.

Som nævnt er det en ganske betagende og anderledes historie, men som læser skal man selvfølgelig spille med på bogens koncept. Accepterer man først det fantastiske univers, får man dog ikke alene en neglebidende historie, som nok bedst kan beskrives som en blanding af ’Da Vinci Mysteriet’ og ”Rosens navn”, men også både romantik, mystik, skattejagt, nazister og meget mere. Trussoni har godt styr på både sin historie og sine personer, og ved at lade historier så at sige oprulles indeni selve historien bevares intensiteten og det autentiske. Bogen er tillige meget velskrevet og virker særdeles godt dokumenteret.

Bogen lægger helt klart op til en fortsættelse og er da også planlagt at skulle blive en trilogi.
Sidste år var vampyrerne i højsædet, og – ganske befriende egentlig - synes det nu at skulle blive engle.