Engel søges af Anne Tyler

Oprettet: 01.10.1999 - 08:00

Bog: "Engel søges" af Anne Tyler

Barnaby Gaitlin, Baltimore-familiens sorte får med skilsmisse og dårlig kontakt til sin lille datter i bagagen, tror hans frelsende engel er den småborgerlige og forudsigelige bankassistent Sophia, men er det nok?

Anne Tyler
1999

Hos den velhavende og højt respekterede familie Gaitlin bliver alle mandlige medlemmer, på et kritisk tidspunkt i deres liv, opsøgt af en frelsende engel. Bogens hovedperson Barneby Gaitlin, familiens "sorte får", delefar, eksmand, og ekskriminel, har endnu ikke mødt sin!

Barneby arbejder hos et hjemmeservicefirma, som giver ham penge nok til at betale sit lejede værelse og reparationerne på sin elskede gamle Corvette. Han lever sit liv fra dag til dag og har det egentlig udmærket. Barnabys familie og hans ekskone mener dog, at hans "afslappede" livsstil er en katastrofe. Barnabys ekskone bruger den endda som begrundelse for at han ikke længere må besøge sin datter Opal.

Det accepterer Barneby uden protester, men pres fra omgivelserne, kombineret med at han tilfældigt møder Sofia, får ham til at genoptage kontakten til Opal.

Sofia er, med sit faste job i banken og sit lidt "tantede" væsen, Barnabys diamentrale modsætning. Men Barnaby klynger sig til hende, i den overbevisning at hun må være hans engel og derfor skal hjælpe ham med at komme videre med sit liv.

Men er Sofia Barnabys engel? Og er Barnabys liv egentlig en katastrofe?

"Engel søges" er en varm og hyggelig bog. Man følger spændt Anne Tylers, noget skematiske, udlægning af den klassiske historie om kærligheden mellem roden fra det borgerlige hjem og den pæne pige, krydret med familieintriger, og bristede forventninger.

Gyldendal, 1999. 264 sider.

BogWeb - 1. oktober 1999