En uskyldig tid af Jonny Halberg

Oprettet: 14.02.2005 - 17:04

Bog: "En uskyldig tid" af Jonny Halberg

Da Jans kone Julie, efter deres søns tragiske død ved en trafikulykke, pludselig forlader ham, tager Jan, sammen med den mystiske Rein Skåde, afsted på en fortumlet tur gennem Europa for at genfind

Jonny Halberg
2004
Tiderne Skifter

En barsk roman om kærlighed, venskab og vold samt om en surrealistisk rejse fra den norske by Moss via København til Prag.

En uskyldig tid er IKKE uskyldig, snarere det modsatte. Verden er kaotisk for parret Jan og Julie, efter de har mistet deres 5-årige søn ved en trafikulykke. De er begge meget skyldige i deres flakkende samliv.

Jan er beskrevet som temmelig afstumpet: han er Julie utro med en af hendes veninder og gør muligvis veninden gravid. Samtidig er han godt på vej ind i alkoholisme, mens Julie i sin fortvivlelse kun kan tænke på hævn. Der er en dyb splittelse mellem de to, som næsten er ubærlig, og som uddybes af "venskabet" med en mystisk ung, høj mand, Rein Skåre. Han er helten i forholdet mellem Jan og Julie.

Julie forsvinder på mystisk vis, og Jan begiver sig nu med Rein ud på en trøstesløs rejse gennem Europa. Rejsens mål er for Jan at genforenes med Julie, mens Reins formål er mere diffust. Hovedmotivet er at finde lederen af en sekt, hvis mål er at sabotere alt, hvad McDonald's står for af imperialisme og kapitalisme.

Rejsen byder på ophold i København, inden turen går gennem Europa til Prag. Undervejs møder de to følgesvende mange rå personer i form af alfonser og terrorister, hvilket gør den til noget af en odyssé. Beretningen skrider fremad i et godt tempo med passager af en overraskende stille afklaring og forundring: Julie viser sig at kunne dræbe et dyr, nemlig en lemlæstet ko.

Forfatteren skriver kompromisløst, og fortællingen fungerer på helt egne præmisser. Læsere, der begejstredes over hans bog "Oversvømmelse", vil blive forundret over denne rå roman. Men skrive det kan han, så man hænger på. Om den overraskende vidtløftige slutning bringer klarhed over Jans odyssé, vil jeg lade stå åbent.

Oversat af Janus Kramhøft. Tiderne Skifter, 2004. 333 sider. Kr. 298,-