En torn i øjet af Julie Hastrup

Oprettet: 15.06.2009 - 13:25

Bog: "En torn i øjet" af Julie Hastrup

Rebekka Holm fra Rigspolitiets Rejsehold bliver sendt til barndomsbyen Ringkøbing for at assistere med opklaringen af et brutalt mord på en ung kvinde.

Julie Hastrup
Bazar

Ny dansk heltinde - ansat ved Rigspolitiets rejsehold – er født i denne spændende og overbevisende danske krimidebut

”Hvorfor blev Anna Gudbergsen myrdet? Hvordan kunne en 22-årig pige udgøre så stor en fare? Mulighederne var talrige”
Der er mange spørgsmål, men heldigvis også svar på dem alle.

Julia Hastrup er journalist, hun har bl.a. arbejdet på TV2/Lorry og Danmarks Radio. Hun har boet hele sit liv I København, men er født i Ringkøbing, og netop Ringkøbing spiller en stor rolle i romanen.

Rebekka Holm er 35 år, single, hun er ansat ved Rigspolitiets Rejsehold som den eneste kvinde. Som ung forlod hun Ringkøbing efter nogle traumatiske oplevelser, så det er med nogen skepsis og blandede følelser, hun rejser til Ringkøbing for at bistå politiet med opklaringen af et meget brutalt mord.

Det er en 22-årig ung kvinde, Anna, som er blevet myrdet, og politiet i Ringkøbing er overbevist om, at de ved, hvem morderen er. Men Rebekka har sine tvivl, og hun får støtte af den lokale politibetjent Michael. Jo mere de graver i sagen, jo flere spørgsmål bliver der stillet, og efterhånden viser der sig mange lighedstegn med et mord, som blev begået 20 år tidligere, men som aldrig blev opklaret.

Samtidig med at Rebekka møder modstand hos det lokale politi, oplever hun, at fortiden indhenter hende. Det, der skete dengang hun var barn, kommer tættere på, og i bogstaveligste forstand falder både forsoningen med fortiden og opklaringen af forbrydelsen på plads i en flot finale.

’En torn i øjet’ er en vellykket, spændende og velskrevet kriminalroman med gode overbevisende personer. Der er, selvfølgelig havde jeg nær sagt, også noget om vore hovedpersoners privatliv, og deres gøren og laden ved siden af deres arbejde, og det er egentlig helt utrolig så meget dårlig mad og kold kaffe, de sætter til livs.

Julie Hastrup har fortalt, at hun han planlagt i hvert fald to romaner mere med Rebekka, og jeg glæder mig til at følge hende fremover – og måske også Michael?

Tilføj kommentar

Deltag i debatten.

• 92pernilles

lør, 15/08/2009 - 00:16

En torn i øjet, er den bedste krimi bog jeg har læst.
    Jeg har ikke læst bøger i et par år, men da min mor fik denne bog, og jeg begyndte på den, fangede den dybt min interesse. Bogen og fortællingen er skrevet med perfekte detajler, så man føler at man er en del af efterforskningen. Den ville være god som film!

Jeg glæder mig allerede til de næste bøger, i denne krimiserie udkommer.

5-stjerne herfra!!